Πέμπτη , 3 Οκτώβριος 2024
Home ΝΑΥΤΙΛΙΑ Αθανάσιος Μαρτίνος: Επίτιμος Διδάκτορας του Πανεπιστημίου Πειραιώς
ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Αθανάσιος Μαρτίνος: Επίτιμος Διδάκτορας του Πανεπιστημίου Πειραιώς

Η Αναγόρευση του Αθανάσιου Ιωάννου Μαρτίνου  ως Επιτίμου Διδάκτορα του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών της Σχολή Ναυτιλίας και Βιομηχανίας του Πανεπιστημίου Πειραιώς πραγματοποιήθηκε στις 4 Μαΐου 2023 στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Ο κ.Μαρτίνος  είναι ιδρυτής της Eastern Mediterranean Maritime Ltd., ένας άξιος Ακαδημαϊκός, ευεργέτης της  Ελλάδος,ηγετική μορφή της ναυτιλίας σε παγκόσμιο επίπεδο. Ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Πειραιώς κ.Μιχαήλ Σφακιανάκης  χαρακτήρισε τον κ.Μαρτίνο ως άνθρωπο πρότυπο. Ο Κοσμήτορας της Σχολής κ.Άγγελος Παντουβάκης εξύμνησε τον κ.Μαρτίνο ως άτομο το οποίο διακρίνεται  με μετριοπάθεια και σεμνότητα.

Ακολουθεί  η αγόρευση του κ.Μαρτίνου:

Προσωπικά ασχολούμαι με τη διαχείριση πλοίων περίπου 55 έτη σε διαχειριστικά γραφεία δούλευα στο Λονδίνο από το 1968 μέχρι το 1971 όταν ιδρύσαμε την οικογενειακή επιχείρηση THENAMARIS  στον Πειραιά.  Το 1990 αποχώρησα από την οικογενειακή επιχείρηση με συναινετικό τρόπο και ίδρυσα την προσωπική  ναυτιλιακή εταιρεία Eastern Mediterranean Maritime, σήμερα δραστηριοποιούμεθα  στο χώρο της Ναυτιλίας τα τρία αδέρφια Μαρτίνου,  τα αγόρια της αδερφής μου αδερφοί  Κοροπούλη με την εταιρεία  ASTRA  και ο ανιψιός μου Ιωάννης Κωνσταντίνου Μαρτίνος που διευθύνει την πρωτοποριακή εταιρεία  SIGNAL  μία εταιρία έρευνας και εκμετάλλευσης   λογισμικών  συστημάτων που αφορούν τις ναυλώσεις πλοίων διαχειρίζεται ένα πουλ δεξαμενοπλοίων που μετέχει μεταξύ άλλων και η Shell.   Αναφέρομαι ιδιαίτερα στον ανιψιό μου Ιωάννη και τη SIGNAL, διότι με τη δραστηριότητα του απασχολεί τουλάχιστον 100 νέους επιστήμονες κυρίως  κομπιουτερίστες με μεταπτυχιακές σπουδές στο εξωτερικό συμβάλλοντας έτσι στη μείωση του λεγόμενου brain drain που προβληματίζει τη χώρα μας. Την THENAMARIS διευθύνει πλέον ο ανηψιός μου Νικόλας Κωνσταντίνου Μαρτίνος    και τη Μινέρβα ο ανιψιός μου Ανδρέας Ανδρέα  Μαρτίνος και οι δυο με μεγάλη επιτυχία.   Μεταξύ μας οι πέντε εταιρείες διαχειριζόμεθα  290 πλοία και απασχολούμε γύρω στα 1000  στελέχη  στα γραφεία μας στην Γλυφάδα στην Βούλα και το Καβούρι.  Όπου υπάρχουν συνέργειες  συνεργαζόμεθα  οικογενειακές  εταιρείες κυρίως σε αγορές προμηθειών λιπαντικών και άλλων.

Εμπνευστής της όλης προσπάθειας ήταν η μητέρα μου Αθηνά, ουσιαστικά  ίδρυσε την οικογενειακή επιχείρηση την Thenamaris.  Αν και είμασταν  παιδιά πριν 50 χρόνια , η μητέρα μου μας άφησε την πρωτοβουλία, δεν μας επισκίασε, κάναμε τα λάθη μας, κ έτσι μάθαμε την δουλειά πολύ νέοι. Συμπαραστάτης μου εμψυχωτής και  αντιπρόεδρος είναι η σύζυγός μου Μαρίνα, οι δυο θυγατέρες μου έχουν ακολουθήσει άλλες επιτυχείς καριέρες  αλλά είναι κοντά  και στηρίζουν την οικογενειακή επιχείρηση

 

Τι είναι επιχείρηση?

Επιχείρηση είναι τα στελέχη, η επιτυχία μιας εμπορικής επιχείρησης  είναι  τα ικανά έντιμα αφοσιωμένα στελέχη κατ επέκταση το συντριπτικό πλεονέκτημα των ελληνικών ναυτιλιακών επιχειρήσεων  που ανταγωνίζονται σε διεθνές επίπεδο  είμαστε οι Έλληνες.  Την περασμένη εβδομάδα ήμουν στο Καστελόριζο,  έβλεπα αυτό το βραχώδες νησί με το απάνεμο λιμανάκι απομονωμένο  δίπλα στις τουρκικές ακτές  οπου στην αρχή  του περασμένου αιώνα ευημερούσαν περίπου 12.000  Έλληνες, γιατί δεν ζούσε στο νησί  ούτε ένας Τούρκος?

Γιατί οι Έλληνες  ειδικεύονται στην ναυτιλία οι Καστελοριζιοί  ως ναυτικός λαός είχαν ιστιοφόρα και εμπορικά πλοία και  δραστηροποιούνταν στο εμπόριο με τη Μικρά  Ασία στην απέναντι ακτή οι Τούρκοι  καλλιεργούσαν τα χωράφια τους . Οι Καστελοριζιοί αργότερα μετόκισαν στην  Αίγυπτο όπου  βοήθησαν στη διάνυξη της Διώρυγας του  Σουέζ και τώρα  πλέον στην Αυστραλία η παροικία τους ακμάζει και ευημερεί.

 

Συμπερασματικά το συγκριτικό πλεονέκτημα  των  ελληνικών ναυτιλιακών  επιχειρήσεων είναι  το DNA των  Ελλήνων. Τα στελέχη μας διακρίνονται για την ευστροφία τους  την ευελιξία τους  και το φιλότιμό τους,  ελληνική λέξη  δεν απαντάται σε άλλες  γλώσσες.

 

Οι ελληνικές ναυτιλιακές  επιχειρήσεις  έχουν σαν κορμό την οικογένεια είναι προσωπαγείς,  ακόμα και στις εισηγμένες στα ξένα χρηματιστήρια εταιρείες με ελληνική διεύθυνση ο εφοπλιστής διατηρεί τον έλεγχο.  Ο  διευθύνων διατηρεί  προσωπική επαφή με τα  στελέχη της επιχείρησης. Το προσωπικό  ενδιαφέρον και η στενή σχέση  συντελεί ώστε να αξιολογούνται  και να αμοίβονται δίκαια τα στελέχη της επιχείρησης. Σε κάποιες  εταιρείες  τα στελέχη  έχουν τη δυνατότητα  να επενδύουν και στα πλοία. Δεν υπάρχει  διαχωρισμός ιδιοκτησίας  και διοίκησης της εταιρείας   όπως σε αλλαδαπές χρηματηστηριακές  εταιρείες.  Ασφαλώς  ο εφοπλιστής βασίζεται σε ικανά  στελέχη του για τις  σημαντικές  αποφάσεις του κυρίως σε επενδύσεις σε πλοία και τις ναυλώσεις  σε επενδυτικές αποφάσεις πρέπει να  λαμβάνονται υπ όψιν  οι έγκυρες μελέτες προοπτικής ναυλαγορών  και οι γεωπολιτικές εξελίξεις.

 

Σημαντικός παράγων επιτυχίας στις  επενδύσεις   είναι  ο χρόνος, το time της επένδυσης  η ναυλαγορά διακρίνεται  από ανοδικούς και καθοδικούς κύκλους ένα αξίωμα που το λέμε και εμείς  όπως οι  Εβραίοι αγόραζε φθηνά και πούλα ακριβά, αυτό είναι  ένα ακόμα πλεονέκτημα το σωστό timing των ελληνικών ναυτιλιακών επιχειρήσεων.

Επενδύουν, ναυπηγούν αγοράζουν πλοία όταν οι ναυλαγορές είναι σε χαμηλά επίπεδα,

Ωστόσο υπάρχουν οι απρόβλεπτες διεθνείς εξελίξεις που επηρεάζουν σχετικά πρόσφατα  την διεθνή οικονομία.

 

Η πανδημία του 2020 καταράκωσε προσωρινά την ναυλαγορά  των δεξαμενοπλοίων  και των φορτηγών, αντίθετα  είχε σαν συνέπεια μεγάλη αύξηση  των ναύλων και τιμών των πλοίων containers  λόγω της αύξησης  σε ζήτηση οικιακών και ηλεκτρικών ειδών παγκοσμίως.

Άλλη απρόβλεπτη εξέλιξη η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία είχε σαν συνέπεια τη μεγάλη  αύξηση των ναύλων των δεξαμενοπλοίων  λόγω μεγένθυσης των αποστάσεων  μεταφορών αργού πετρελαίου και διυλυσμένων  προϊόντων . Η Ευρώπη εισάγει πλέον αργό πετρελαιο από τις Ηνωμένες  Πολιτείες και πετρέλαιο Diesel  από τις Ινδίες  και την Κίνα αντί της γειτονικής Ρωσίας.

Η Ρωσία πάλι  εξάγει το αργό πετρέλαιο μαζούτ  σε  Κίνα και οι Ινδίες  το diesel σε Βραζιλία  Τουρκία και άλλες.

Οι αποστάσεις που διανύουν τα πλοία για το ίδιο μεταφορικό έργο έχουν διπλασιαστεί , με συνέπεια βέβαια  υπερδιπλασιασμό και των ναύλων.

Τέλος τα  υγραεριφόρα  που οι  Έλληνες ελέγχουν το 30%, ωφελήθηκαν από το κλείσιμο των Ρωσικών αγωγών,η Γερμανία ειδικά υγραεριοφόρα  για τους τερματικούς σταθμούς.

Εδώ φαίνεται και το συγκριτικό  πλεονέκτημα των Ελλήνων αν   ένα    το μεγάλο μέρος των Ρωσικών  εξαγωγών πετρελαίου  αλλά και εξαγωγών δημητριακών  από την Ουκρανία.

Εμείς σαν εταιρεία  στην  τον περσινό χειμώνα φορτώναμε   από την Αγία Πετρούπολη προϊόντα  πετρελαίου με πλοία μη ενισχυμένα για πάγο και από την  Ουκρανία δημητριακά και τα δυο  ταξίδια έχουν κίνδυνο ρίσκο. Η Αγία  Πετρούπολη  τον χειμώνα  έχει κίνδυνο  γιατί έχει παχύ στρώμα πάγου  όσον αφορά την Ουκρανία έχει πάντα κάποιο ρίσκο παρά τις συμφωνίες των εμπλεκομένων,   βλέπουμε εκατέρωθεν ιπτάμενα Drones.

Αυτά τα ρίσκα παίρνουμε  εμείς η πλειονότητα των  εφοπλιστών, λόγω μιας  έφεσης που έχουμε στη ναυτική περιπέτεια.

Ας αναλογιστούμε τους προγόνους μας Σπετσιώτες  Υδραίους και Ψαριανούς απεκόμισαν υπερκέρδη μεταφέροντας σιτηρά  στην αποκλεισμένη από τους  Άγγλους Γαλλία  το 1870.

Η ευελιξία των  Ελλήνων  να εκμεταλεύονται ειδικές συνθήκες  στην  ναυλαγορά και να παίρνεις ρίσκα είναι χαρηκτηριστικό της Ελληνικής ναυτιλίας.

 

Τέλος θα παρομοιάσω τον Έλληνα εφοπλιστή με  τον καπετάνιο στη γέφυρα του πλοίου : ο εφοπλιστής πρέπει να έχει συνεχή παρουσία στην επιχείρηση, όπως ο πλοίαρχος στη γέφυρα  και ο στρατηγός  στο πεδίο της μάχης. Όπως ο πλοίαρχος λαμβάνει υπ΄όψιν τις  υποδείξεις των αξιωματικών του, αλλά τελικά ο ίδιος παίρνει τις κρίσιμες αποφάσεις  παρομοίως και ο εφοπλιστής συμβουλεύεται τα ικανά στελέχη του,  αλλά οι τελικές αποφάσεις είναι δικές του. ΄Όπως ο πλοίαρχος  προβλέπει στη γέφυρα την επιδείνωση  των συνθηκών που επηρεάζουν τη ναυσιπλοΐα έτσι και ο εφοπλιστής πρέπει να προβλέπει τις οικονομικές εξελίξεις  που θα επηρεάσουν   την πορεία της επιχείρησης. Ο εφοπλιστής  πρέπει να έχει διαρκή παρουσία στο γραφείο του. Πιστεύω  πως ο καλύτερος τρόπος διοίκησης είναι η παραδειγματική  συμπεριφορά, το παράδειγμα.

Ευχαριστώ το Πανεπιστήμιο Πειραιά για την  ύψιστη  τιμή η διάκριση για τον ομιλούντα  να είμαι Επίτιμος Διδάκτορας του Πανεπιστημίου Πειραιά.

 

Ανακοίνωση του Πανεπιστημίου Πειραιώς:

Η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Πειραιώς, κατά τη συνεδρίασή της 31ης Μαρτίου 2023, αποφάσισε ομόφωνα να απονείμει τον τίτλο του Επίτιμου Διδάκτορα στον κ. Αθανάσιο Μαρτίνο, διακεκριμένη προσωπικότητα της Ελληνικής Ναυτιλιακής Κοινότητας, μετά από ομόφωνη απόφαση και εισήγηση του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών.

Εκτός όμως από την επιτυχημένη επαγγελματική πορεία του, ο Α. Μαρτίνος διακρίνεται για την σημαντική και αθόρυβη κοινωνική του προσφορά στους χώρους της παιδείας, της έρευνας και του πολιτισμού εδώ και πολλά χρόνια. Στις δωρεές του συμπεριλαμβάνονται ενίσχυση νοσοκομείων, σχολείων, εκκλησιών, ιδρυμάτων, δωρεές σε δήμους και υπηρεσίες. Σε αναγνώριση αυτής της προσφοράς έχει ανακηρυχθεί επίτιμος Δημότης πολλών πόλεων και δήμων ανά την Ελλάδα και έχει λάβει σειρά διακρίσεων. Από το 2016 η δραστηριοποίηση του γίνεται με συστηματικό τρόπο μέσω του Ιδρύματος Αθανασίου και Μαρίνας Μαρτίνου που έχει ως σκοπό τη δημιουργία δομών και προγραμμάτων που στηρίζουν την Κοινωνία σε τομείς όπως η Υγεία, η Εκπαίδευση, ο Αθλητισμός, ο Πολιτισμός, η Θρησκεία, η Επιστημονική Έρευνα και το Κοινωνικό Έργο.

Το κοινωφελές έργο της οικογένειας Μαρτίνου υλοποιείται και μέσω της «Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας Πολιτιστικού και Κοινωφελούς Έργου ΑΙΓΕΑΣ», η οποία δραστηριοποιείται στην Ελλάδα από το 2015 και εμφανίζει πλούσιο έργο σε τομείς αντίστοιχους με αυτούς του Ιδρύματος.

Με την απονομή της ύψιστης αυτής ακαδημαϊκής διάκρισης, το Πανεπιστήμιο Πειραιώς τιμά την προσφορά του στην ανάπτυξη της Ελληνικής Ναυτιλίας, της Ελληνικής Οικονομίας αλλά και την προσφορά του στην κοινωνική ανάπτυξη της χώρας και σε τομείς όπως η παιδεία, η έρευνα και ο πολιτισμός.

 

Στη φωτογραφία από αρ. Μιχαήλ Σφακιανάκης Πρύτανης ΠΑΠΕΙ, Αθανάσιος Μαρτίνος,  Άγγελος Παντουβάκης Κοσμήτορας Σχολής Ναυτιλίας και Βιομηχανίας.

 

 

Related Articles

Σύνδεσμος Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων-Webinar «LAYTIME CALCULATION»

ΝΑΥΤΙΛΙΑΚO ΣΕΜΙΝΑΡΙO   Ο Σύνδεσμος Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων διοργανώνει νέο επιμορφωτικό σεμινάριο...

Παράσυρση Φ/Γ πλοίου και διαδοχικές προσκρούσεις Ρ/Κ πλοίων στη Σαλαμίνα

Συνέχεια ενημέρωσης: Αναφορικά με τη σύλληψη αλλοδαπού οδηγού Φ/Γ οχήματος στην Ηγουμενίτσα...

Η ΕΕΝΜΑ προκηρύσσει το 10o Πρόγραμμα Υποτροφιών

Το 10oπρόγραμμα υποτροφιών για το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025,προκηρύσσει η Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας...