Μπαράζ επενδύσεων σε νεότευκτα και μοντέρνα second hand πλοία υλοποίησε τις τελευταίες δέκα μέρες ο εφοπλιστικός Όμιλος Βαφειά, συνεχίζοντας τις κινήσεις επέκτασης του στόλου.
Σύμφωνα με πληροφορίες από ναυλομεσιτικές πηγές, η Brave Maritime δαπάνησε περίπου 140 εκατ. δολάρια σε τέσσερα ξεχωριστά deals.
Αρχικά, η ναυτιλιακή εταιρεία συμφώνησε με ναυπηγείο της Ιαπωνίας για την κατασκευή δύο πλοίων μεταφοράς αμμωνίας, χωρητικότητας 11.000 κυβικών μέτρων έκαστο. Η ναυπήγηση κάθε πλοίου κόστισε περίπου 36 εκατ. δολάρια, ενώ η παράδοσή τους αναμένεται μέχρι και το 2026.
Αναφορικά με τις κινήσεις της εταιρείας στη δευτερογενή αγορά, αυτές περιλαμβάνουν δύο συμφωνίες απόκτησης bulk carriers και μία για tanker. Συγκεκριμένα, η Brave Maritime ενισχύθηκε με το φορτηγό, τύπου handysize, «Takeshio» (χωρητικότητας 38.494 dwt και κατασκευής 2012), με κόστος 15 εκατ. δολαρίων. Επίσης, δαπάνησε περίπου 24 εκατ. δολάρια για το μεγάλο bulker, τύπου capesize, «Suigo» (χωρητικότητας 174.802 dwt και κατασκευής 2011).
Στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων, η εταιρεία αγόρασε το ice-class product tanker «Dominia» (χωρητικότητας 40.174 dwt και κατασκευής 2009), έναντι 27 εκατ. δολαρίων. Σημειώνεται ότι η Brave Maritime επικράτησε, τελικά, ανάμεσα σε πολυάριθμους ενδιαφερόμενους αγοραστές, σε πλειστηριασμό για το βαπόρι που έλαβε χώρα στη Μάλτα.
Τα νεοαποκτηθέντα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια βρίσκουν απασχόληση στη spot αγορά. Οι νέες επενδύσεις ωθούν το συνολικό μέγεθος του στόλου του Ομίλου Βαφειά σε 92 πλοία, συνολικής αξίας 2,8 δισ. δολαρίων, βάσει της
πλατφόρμας VesselsValue. Συνολικά 42 εξ αυτών είναι gas carriers, 25 tankers και 25 bulk carriers.
Δεινός αγοραστής
Το μη εισηγμένο κομμάτι του Ομίλου Βαφειά είναι ένας από τους κορυφαίους αγοραστές πλοίων τα τελευταία χρόνια. Μόνο τους τελευταίους 18 μήνες έχει επενδύσει περίπου 900 εκατ. δολάρια για 33 νέα πλοία, συμπεριλαμβανομένων και των τελευταίων αποκτημάτων.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι κινήσεις της Brave Maritime στην αγορά των μεγάλων φορτηγών πλοίων. Το «Suigo» που αποκτήθηκε εσχάτως είναι το 10ο capesize που εντάσσεται στον στόλο τούς τελευταίους 11 μήνες. Αυτά τα νούμερα καθιστούν την εταιρεία τον κορυφαίο αγοραστή bulkers, τύπου capesize, σε παγκόσμιο επίπεδο.
Ο όμιλος «χτύπησε» στην εν λόγω κατηγορία πλοίων στο κατάλληλο timing, δεδομένης της διόρθωσης που καταγράφηκε στις αξίες των περιουσιακών στοιχείων, απόρροια της υποχώρησης της ναυλαγοράς σε κανονικά επίπεδα, μετά το ράλι της προηγούμενης τριετίας.
Είναι ενδεικτικό ότι οι τιμές των capes ηλικίας 10 ετών ήταν μειωμένες κατά 5% τον Σεπτέμβριο σε ετήσια βάση, σύμφωνα με στοιχεία ναυλομεσιτικών οίκων.
Οι εισηγμένες
Σημειώνεται ότι ο Χάρης Βαφειάς έχει εισαγάγει τρεις εταιρείες στο αμερικανικό χρηματιστήριο. Η αρχή έγινε φυσικά με τη StealthGas, η οποία είναι ένας από τους μεγαλύτερους «παίκτες» στην αγορά των πλοίων μεταφοράς LPG, ελέγχοντας 32 τέτοια πλοία, συμπεριλαμβανομένων πέντε, υπό τη μορφή κοινοπραξίας, στο νερό και τριών ακόμη νεότευκτων μεσαίου μεγέθους (χωρητικότητας 40.000 κυβικών μέτρων έκαστο).
Στο τέλος του 2021 ελήφθη η απόφαση να διαχωριστούν τα δεξαμενόπλοια από τα gas carriers του εισηγμένου στόλου και εγένετο η Imperial Petroleum. Σήμερα, η εν λόγω εταιρεία ελέγχει 11 πλοία, πέντε εκ των οποίων είναι MR product tankers, δύο suezmax tankers και δύο bulkers, τύπου handysize, ενώ έχει συμφωνήσει να αποκτήσει δύο ακόμη δεξαμενόπλοια (ένα aframax και ένα product tanker).
Τελευταία ένταξη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης ήταν η C3is Inc. Στον στόλο της εντοπίζονται σήμερα δύο bulkers, τύπου handysize, ενώ τον περασμένο Ιούλιο ανακοίνωσε την αγορά ενός aframax tanker.
Οι δύο τελευταίες εταιρείες δεν έχουν τραπεζικό δανεισμό, ενώ η StealthGas έχει δανεισμό μόνο 15% επί της αξίας του στόλου της.
Γιώργος Γεωργίου • ggeorgiou@naftemporiki.gr
Photo credit Transwordnavigation