130 μαθητές/τριες Ναυτικών Λυκείων συμμετείχαν σε μια σειρά σεμιναρίων και εργαστηρίων για τον ωκεανό, το κλίμα και τη γαλάζια οικονομία με στόχο τη διαμόρφωση θαλάσσιας και κλιματικής συνείδησης στο πλαίσιο του προγράμματος ‘Nauticinblu’, ενισχύοντας την κατανόηση της πολύπλοκης σχέσης μεταξύ οικονομικής ανάπτυξης, επιπτώσεων στη βιοποικιλότητα και της αναγκαίας μετάβασης σε βιώσιμες πρακτικές.
Το Nauticinblu περιλαμβάνει Ναυτικά Ινστιτούτα στην Ιταλία, την Ελλάδα, την Πορτογαλία και την Ισπανία και πραγματοποιείται από τον ιταλικό μη κερδοσκοπικό περιβαλλοντικό οργανισμό Marevivo, με την υποστήριξη του MSC Foundation του ομίλου MSC. Στην Ελλάδα, υλοποιείται από την Ελληνική Ένωση Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος – HELMEPA, αναδεικνύοντας την ισχύ αυτής της συνεργασίας στην προώθηση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και της βιωσιμότητας στη ναυτιλία.
Συγκεκριμένα στη χώρα μας, 100 μαθητές/τριες από το 1ο ΕΠΑ.Λ. Κερατσινίου Αττικής και 30 μαθητές/τριες από τo Πρότυπο ΕΠΑ.Λ.«Τσάκος Ελληνικά Εκπαιδευτήρια Ναυτικών Σπουδών – TEENS» στη Χίο συμμετείχαν σε δραστηριότητες εντός και εκτός τάξης,καλύπτοντας σημαντικά θέματα σχετικά με τη θάλασσα, με έμπειρους εισηγητές, βιωματικά εργαστήρια και καθαρισμούς παραλιών.
Στο 1ο Επαγγελματικό Λύκειο Κερατσινίου Αττικής, οι μαθητές/τριεςπαρακολούθησαν ένα ολοκληρωμένο πενθήμερο πρόγραμμα, το οποίο περιελάμβανε εισαγωγή στο πρόγραμμα, συζητήσεις για τη θαλάσσια ρύπανση και τις ευκαιρίες απασχόλησης στη γαλάζια οικονομία, καθαρισμό της παραλίας Νεράκι στη Νέα Πέραμο με άσκηση παρακολούθησης θαλάσσιων απορριμμάτων, συνεδρία καθοδήγησης (mentoringsession) με ειδικό σε θέματα ναυτιλίας και επίσκεψη στην εταιρεία-μέλος, HellenicEnvironmentalCenter (HEC), για μια παρουσίαση στη διαχείριση αποβλήτων. Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με άσκηση designthinkingπου επικεντρώθηκε στη μετατροπή των αποβλήτων σε χρήσιμα υλικά, τονίζοντας τις αρχές της κυκλικής οικονομίας.
Αντίστοιχα, η HELMEPA επισκέφθηκε το βραβευμένο Ναυτικό Λύκειο TEENS στη Χίο, το πρώτο μη κερδοσκοπικό πρότυπο Ναυτικό Λύκειο, όπου οι μαθητές/τριες συμμετείχαν σε μια σειρά δραστηριοτήτων επί πέντε ημέρες. Το πρόγραμμα ξεκίνησε με μια εισαγωγική παρουσίασηκαι συνεχίστηκε με διαλέξεις για τους ωκεανούς και τη θαλάσσια ρύπανση. Οι μαθητές συμμετείχαν σε καθαρισμό της παραλίας του Καρφά, καταγράφοντας τα απορρίμματα σε πραγματικό χρόνο, και παρακολούθησαν συνεδρίες καθοδήγησης (mentoringsessions) σχετικά με ευκαιρίες σταδιοδρομίας στη ναυτιλία και τις θαλάσσιες επιστήμες. Ξεχωριστό μέρος του προγράμματος ήταν η έρευνα των μαθητών για τις τοπικές αντιλήψεις σχετικά με την κλιματική αλλαγή, σε συνεργασία με την πρωτοποριακή ανθρωποκεντρική πρωτοβουλία “Chios Climate Chance” που υλοποιεί η HELMEPA στο νησί. Στην τελική εκδήλωση, οι μαθητές δημιούργησαν ένα συλλογικό έργο τέχνης εμπνευσμένο από την έκθεση ONLY ONE, το οποίο εκτίθεται τώρα στους χώρους του σχολείου.
ΚΑΛΕΣ ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ
ΤοNauticinblu ευθυγραμμίζεται απόλυτα με την αποστολή της HELMEPA, προωθώντας την κατανόηση του ζωτικού ρόλου του ωκεανού μέσω της ενδυνάμωσης των μαθητών και των καθηγητών των Ναυτικών Ινστιτούτων. Αυτή η συνεργασία αποτελεί μια πολύτιμη ευκαιρία να καταγράψουμε αντίκτυπο και να εμπνεύσουμε τους μελλοντικούς επαγγελματίες της θάλασσας, προσφέροντας μια διαδραστική μαθησιακή εμπειρία που παρακινεί και δεσμεύει.
- Σεμίραμις Παληού, Πρόεδρος HELMEPA και INTERMEPA
Οι μαθητές και καθηγητές που συμμετείχαν στο Πρόγραμμα είναι ενθουσιασμένοι, αποκόμισαν πολύτιμες γνώσεις και τους άρεσε ιδιατέρωςο συνδυασμός δράσεων εντός και εκτός τάξης. Οι καθηγητές επεσήμαναν την καινοτομία του Προγράμματος και τη σημασία της εισαγωγής και ενίσχυσης της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στα Ναυτικά Λύκεια. Μας χαροποίησε ιδιαίτερα η δυνατότητα να συμμετάσχουμε σε αυτό το εκπαιδευτικό πρόγραμμα και ευελπιστούμε στη συνέχισήτου.
- ΙωάννηςΚόκκας, Διευθυντής TEENS
Με μεγάλη χαρά λάβαμε τα αφίσες της ONLYONE Exhibition και υλοποιήσαμε μια εξειδικευμένη συνεδρία με τους μαθητές. Η Έκθεση τους βοήθησε να εξοικειωθούν με την αγγλική ορολογία σχετικά με τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει το θαλάσσιο περιβάλλον και την έννοια της κυκλικής οικονομίας και της οικολογικής μετάβασης. Τους έδωσε ένα ερέθισμα να αναζητήσουν περαιτέρω σε βιβλιογραφικές πηγές, σε παγκόσμιο επίπεδο, και να αποκτήσουν μια πιο ολοκληρωμένη άποψη για αυτά τα ζητήματα και εκτός ελληνικών συνόρων.
- Λουκία Βασιλάκη, Καθηγήτρια Αγγλικών TEENS
Για μένα η θάλασσα αντιπροσωπεύει την ηρεμία, τη γαλήνη και την ελευθερία. Το πρόγραμμα με βοήθησε να κατανοήσω βαθύτερα τον ωκεανό, την κλιματική αλλαγή, καθώς και τα επαγγέλματα της θάλασσας και κυρίως της ναυτιλίας. Ειδικά για τις γυναίκες, η επιλογή σπουδών και επαγγελματικής διαδρομής σχετικής με τη θάλασσα παρουσιάζει προκλήσεις, καθώς τα ναυτιλιακά συνεχίζουν να είναι ανδροκρατούμενα επαγγέλματα. Μέσα από το πρόγραμμα, τα κορίτσια ενδυναμώνονται για να κυνηγήσουν το όνειρό τους!
- Ευτυχία Στρίγγου, Μαθήτρια 1ου ΕΠΑ.Λ. Κερατσινίου
OCEAN AND CLIMATE LITERACY IN NAUTICAL HIGH SCHOOLS
130 Greek Nautical High School students participated in a series of seminars and workshops on ocean and climate awareness and the blue economy as part of the “Nauticinblu” Project, enhancing their understanding of the complex relationship between economic growth, biodiversity impacts, and the needed transition to more sustainable operations.
Nauticinblu involves Nautical Institutes in Italy, Greece, Portugal, and Spain and is run by the Italian non-profit environmental organization Marevivo, with the support of the MSC Foundation of the MSC Group. In Greece, it is implemented by the Hellenic Marine Environment Protection Association (HELMEPA), showcasing the strength of this partnership in driving environmental education and sustainability in the maritime sector.
Specifically in Greece, 100 students from the 1st Vocational School of Keratsini, Athens and 30 students from Tsakos Enhanced Education Nautical School (TEENS) in Chios took part in engaging indoor and outdoor activities that covered some of the most important subjects related to the sea, with expert lecturers, experiential workshops and beach cleanups.
At the 1st Vocational High School of Keratsini Attica, the students participated in a comprehensive five-day program, including project introduction, discussions on marine pollution and employment opportunities in blue economy, a beach cleanup at Neraki, Nea Peramos, a marine litter monitoring exercise, a mentoring session with a maritime expert, and a visit to member – company, Hellenic Environmental Center (HEC), for an in-depth look at waste management. The program concluded with a design thinking exercise focused on transforming waste into useful materials, emphasizing circular economy principles.
Accordingly, HELMEPA visited the award-winning Tsakos Enhanced Education Nautical School in Chios, the first non-profit model Nautical Lyceum, where students engaged in a series of activities over five days. The program began with an introduction to the project, followed by discussions on ocean literacy and marine pollution. Students participated in a beach cleanup at Karfas beach, recorded litter in real-time, and attended mentoring sessions on careers in shipping and ocean sciences. Unique to this program, students conducted a survey on local perceptions of climate change in collaboration with the innovative grassroots initiative “Chios Climate Chance,” part of HELMEPA’s ongoing program on the island. As a closing event, students created a collective artwork inspired by the ONLY ONE exhibition, which was hosted at the school, to enhance ocean awareness. This artwork is now displayed on the school’s premises.
TESTIMONIALS
Nauticinblu aligns seamlessly with HELMEPA’s mission, fostering an understanding of the ocean’s vital role by empowering Nautical Institute students and teachers. This collaboration presents a valuable opportunity to have an impact and inspire future marine professionals, providing a transformative learning experience that motivates and engages.
¾Semiramis Paliou, HELMEPA and INTERMEPA Chairperson
The students and teachers who participated in the program were excited and gained valuable knowledge, particularly appreciating the combination of indoor and outdoor activities. The tutors and teachers specifically highlighted the program’s innovative approach and the importance of introducing and strengthening environmental education in naval high schools. We are very pleased to have had the opportunity to participate in this training program and hope to continue these activities in the future.
¾Ioannis Kokkas, TEENS Director
We were delighted to receive the posters from the ONLY ONE Exhibition and held a specialized session for the students. The exhibition helped students familiarize themselves with English terminology related to the challenges associated with the marine environment, as well as the concepts of circular economy and ecological transition. It inspired students to explore bibliographic sources at a global level, enabling them to gain a more comprehensive understanding of these issues beyond Greece.
¾Loukia Vasilaki, TEENS English Teacher
For me, the sea represents calm, peace, and freedom. The program helped me gain a deeper understanding of the ocean, climate change, and the maritime professions, particularly in shipping. For women, choosing a maritime education and career path presents a big challenge, as shipping remains a male-dominated field. However, through this program, girls are empowered to pursue their dreams!
¾Eftychia Strigou, Student of 1st Vocational School of Keratsini