Kαθελκύστηκε το πρώτο υβριδικής τεχνολογίας επιβατηγό – οχηματαγωγό πλοίο στο ναυπηγείου Κανέλλου στο Πέραμα, για λογαριασμό της ιταλικής εταιρείας Blu Ferries. Πρόκειται για το “Sikania II Hybrid” που έχει μήκος 100 μέτρα, φέρει την Κυπριακή σημαία και ανήκει στην κλάση του RINA.
Το πλοίο διαθέτει Hybrid πρόωση με μπαταρίες και φωτοβολταϊκά και έχει την δυνατότητα μηδενικών εκπομπών καυσαερίων όταν βρίσκεται στο λιμάνι. Το πλοίο έχει συνδυαστική πρόωση από μηχανές diesel και ηλεκτρικούς κινητήρες.
Τον σχεδιασμό, αλλά και την ναυπηγική επίβλεψη του πλοίου έχει το γραφείο C.T.E Perdikaris Engineering Architectural & Technical Services του Κωνσταντίνου, Ινούς και Έλενας Περδικάρη.
Το κόστους της κατασκευής του πλοίου έφτασε τα 26 εκατ. ευρώ. Έχει μήκος περίπου 105 μέτρα και διαθέτει ολική χωρητικότητα 4.100 GT. Έχει σχεδιαστεί για τη μεταφορά 22 βαρέων οχημάτων ή 125 αυτοκινήτων και 400 ατόμων. Η πραγματική καινοτομία αυτού του πλοίου έγκειται στη χρήση πράσινων τεχνολογιών. Το πλοίο είναι εξοπλισμένο με τέσσερις αζιμουθιακούς προωθητήρες Z-drive, ο καθένας από τους οποίους συνδέεται απευθείας με έναν κινητήρα ντίζελ των 1000kW και έναν ηλεκτροκινητήρα των 350kW. Οι ηλεκτρικοί κινητήρες είναι συνδεδεμένοι με μπαταρίες NMC με χωρητικότητα αποθήκευσης ενέργειας 1MWh.
Το σκάφος είναι ενεργειακά ανεξάρτητο, διαθέτοντας προηγμένο σύστημα διαχείρισης ενέργειας. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, οι μπαταρίες μπορούν να φορτίζονται μέσω των ηλεκτροκινητήρων που λειτουργούν ως γεννήτριες άξονα. Η αποθηκευμένη ενέργεια χρησιμοποιείται για υβριδική πρόωση, συνδυάζοντας κινητήρες ντίζελ και ηλεκτροκινητήρες για την παροχή ενέργειας στους προωθητήρες αζιμούθιου. Κατά την προσέγγιση στο λιμάνι, το σκάφος λειτουργεί με πλήρως ηλεκτρική πρόωση για μηδενικές εκπομπές κατά τη διάρκεια όλων των ελιγμών, της φόρτωσης και της εκφόρτωσης. Επιπλέον, οι ηλιακοί συλλέκτες που είναι τοποθετημένοι στο πλοίο παρέχουν 25 kW ενέργειας, τροφοδοτώντας όλες τις υπηρεσίες στέγασης του πλοίου.
Στην ομιλία της η κα. Ινό Περδικάρη ανέφερε ότι είναι η 3η φορά που συνεργάζονται με την BluFerries, η οποία είναι θυγατρική των Ιταλικών σιδηροδρόμων.
Στην ομιλία του, ο κ. Carlo Palasciano Villamagna, πρόεδρος της Mercitalia Logistics τόνισε ότι οι Ιταλοί και οι Έλληνες έχουν την ίδια φιλοσοφία και κουλτούρα και εξέφρασε τις ευχαριστίες προς όλους όσους συνέβαλαν στην ολοκλήρωση του project.
H Sabrina De Filippis, CEO της Mercitalia Logistics και ανάδοχος του πλοίου στην ομιλία της εξέφρασε την υπερηφάνεια της που είναι η πρώτη φορά στη ζωή της που εγκαινιάζει ένα πλοίο το οποίο ακολουθεί τις νέες τάσεις της βιώσιμης ανάπτυξης και των καινοτόμων τεχνολογιών καθώς μέχρι τώρα εγκαινίαζε μόνο τρένα.
Χαιρετισμό απεύθυνε ο Giuseppe Sciume, CEO, Bluferries S.R.L. ο οποίος επεσήμανε ότι με τους Έλληνες συνεργάτες, ναυπηγούς και κατασκευαστές έχουν γίνει μια οικογένεια καθώς από το 2016 έχουν μια άψογη και παραγωγική συνεργασία.
Ο Giosue Vezzuto, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος Marine της RINA, κατέληξε: «Είμαστε υπερήφανοι για τη συνεργασία με την Bluferries και την CTE Περδικάρης σε αυτό το υπερσύγχρονο υβριδικό πλοίο. Το έργο αυτό αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό βήμα προς την απεξάρτηση από τον άνθρακα και αποτελεί παράδειγμα της συνέργειας που απαιτείται για ένα βιώσιμο ναυτιλιακό μέλλον. Αναδεικνύει τις πρωτοποριακές προσπάθειες και τον καθοριστικό ρόλο της Ελλάδας στην προώθηση βιώσιμων ναυτιλιακών πρακτικών. Μαζί, μέσω της συνεργασίας και της καινοτομίας, οδηγούμαστε προς μια καθαρότερη, πιο υπεύθυνη παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία για τις μελλοντικές γενιές».
Πηγή: Ναυτεμπορική
Sikania II Hybrid: Bluferries New Passenger Hybrid Ro–Ro Shipdesigned by CTE Perdikaris andbuilt in Greece under the supervision of RINA.
– Bluferries, the company of the FS Italiane Group’s Polo Logistica operating in maritime transportation inthe Strait of Messina, Italy, C.T.E. Perdikaris Engineering, Architectural & Technical Services Ltd., and RINA, a multinational inspection, certification, and engineering consultancy, announce the launch of a state-of-the-art hybrid Ro-Ro passenger ship,Sikania II Hybrid. This innovative vessel is set to revolutionize passenger travel between Villa San Giovanni (Reggio Calabria) and Messina, Italy. Designed by the Greek company C.T.E. Perdikaris and built in Greece by Celt under RINA surveillance, this vessel represents a significant leap forward in sustainable maritime technology.
At the heart of this new vessel lies its cutting-edge hybrid propulsion system, a testament to Bluferries’ commitment to environmental stewardship and operational efficiency. The hybrid system seamlessly integrates traditional diesel engines with advanced electric propulsion, significantly reducing carbon emissions and fuel consumption. This dual approach not only enhances environmental sustainability by offering zero emissions at port during loading and unloading operations but also reduces fuel consumption during navigation, ensuring reliable and efficient service for passengers.
Crafted with precision by C.T.E. Perdikaris, the new ferry features a sleek and modern design that enhances both performance and passenger comfort. Similar in size and capability to the “Sikania II Hybrid” Ro-Ro ferry of the company, this vessel measures approximately 105 meters in length and boasts a gross tonnage of 4,100 GT. It is designed to transport 22 heavy vehicles or 125 cars and 400 persons, offering ample space and advanced amenities for passengers and cargo alike.
The true innovation of this vessel lies in its use of green technologies. The ship is equipped with four azimuth thrusters Z-drive, each connected directly to one diesel engine of 1000kW and one electrical motor of 350kW. The electrical motors are connected to NMC batteries with an energy storage capacity of 1MWh. The vessel is energy-independent, featuring an advanced energy management system. During navigation, the batteries can be charged through the electrical motors acting as shaft generators. The stored energy is used for hybrid propulsion, combining diesel engines and electric motors to supply power to the azimuth thrusters. When approaching port, the vessel operates on fully electric propulsion for zero emissions during all maneuvering, loading, and unloading operations. Additionally, solar panels fitted on board provide 25kW of power, supplying all ship accommodation services.
Sabrina De Filippis, CEO of Mercitalia Logistics said, “the launch of Bluferries’ new green ship represents a fundamental step in the renewal process of our fleet. Today we can see the result of our investments, with the delivery of this increasingly eco-sustainable vessel. Thanks to the hybrid propulsion it will allow a 50% reduction in CO2 emissions and “zero emissions at port” during the arrival and departure phases. In the coming months it will be subjected to testing and, once towed into the Strait, it will be definitively put into the water, inaugurated and renamed, in order to take full service in the first months of 2025. The new ship is the result of an investment of 26 million euros, partly financed with funds from the National Plan for Complementary Investments to the PNRR, and will be added to the 5 that already operate in the Strait”.
Giuseppe Sciumè, CEO of Bluferriescommented,“Bluferries remains at the forefront of maritime innovation with our new hybrid Ro-Ro vessel, developed in collaboration with C.T.E. Perdikaris and classed by RINA. This vessel meets high standards of efficiency and reliability, paving the way for greener maritime transport. Its inaugural voyage is set for early 2025, with regular services to follow. We plan to expand our hybrid fleet, reinforcing our position in eco-friendly maritime solutions. This launch enhances connectivity between Sicily’s key hubs. The Calabria-Sicilyroute will benefit from a faster, cleaner, and more reliable transportation option.”
TheanoPerdikaris, CEO of C.T.E. Perdikarissaid, “We have brought our extensive expertise to this project, ensuring the vessel meets stringent environmental standards while maintaining operational excellence.This project showcases the potential of hybrid technology in reducing the maritime industry’s carbon footprint,” said. “We are proud to partner with Bluferries in setting a new benchmark for sustainable marine transport. Our company, a pioneer in ship design and innovative solutions in Greece, embedding green technology, has designed a ship that meets the challenge from Bluferries Srl to deliver an avant-garde vessel with lower emissions footprint than her two sister vessels Trinacria and Sikania, cutting-edge in terms of environmental technology. Crucial to the success of this endeavor was the involvement of RINA, which proved its commitment to the maritime green transition.”
Giosuè Vezzuto, Marine Executive Vice President at RINA concluded, “We are proud of the collaboration with Bluferriesand CTE Perdikarison this state-of-the-art hybrid vessel. This project represents a major step towards decarbonization and exemplifies the synergy needed for a sustainable maritime future.It highlights the pioneering efforts and Greece’s pivotal role in advancing sustainable maritime practices. Together, through collaboration and innovation, we are steering towards a cleaner, more responsible worldwide maritime industry for future generations.”
Mercitalia Logistics, the lead company of the FS Italiane Group’s Polo Logistica, is a multimodal system operator at European level, operating in 12 countries. It offers integrated logistics services, including first and last mile connections and the management of terminals and logistics platforms to enable full intermodality with road and sea.https://www.mercitalialogistics.it/
Bluferries is a premier maritime transportation company dedicated to providing efficient, reliable, and sustainable ferry services across Italy. With a strong focus on innovation and customer satisfaction, Bluferries continues to set new standards in the maritime industry.https://www.bluferries.it/
C.T.E. Perdikaris Engineering, Architectural & Technical Services Ltd. is a leading marine engineering firm renowned for its innovative designs and commitment to sustainability. With decades of experience, the company specializes in architectural, engineering, and technical services for the maritime industry. Their expertise spans the design and construction of a wide range of vessels, from commercial ferries to sophisticated hybrid ships, all adhering to the highest standards of environmental and operational excellence. C.T.E. Perdikaris is dedicated to pushing the boundaries of maritime technology and engineering, ensuring that each project they undertake contributes positively to the future of marine transportation. http://www.naval-architects.eu/
RINA, leading certification and engineering company, provides a wide range of services across the Energy, Marine, Infrastructure & Mobility, Certification, Industry and Real Estate sectors. In December 2023, alongside the majority shareholder Registro Italiano Navale, Fondo Italiano d’Investimento SGR entered the shareholding structure guiding a pool of co-investors. With revenues in 2023 of 797 million euros, 5,800 employees and 200 offices in 70 countries worldwide, RINA is a member of key international organizations and an important contributor to the development of new legislative standards. www.rina.org