Γράφει ο Γιώργος Παρίσης
Είναι αδήριτη ανάγκη για το ελληνικό yachting και την ελληνική ακτοπλοΐα να καταπολεμηθούν οι συμπεριφορές – αν μου επιτραπεί η έκφραση – «διαφόρων τύπων» που βλάπτουν τη φήμη του προϊόντος μέσω του διαδικτύου αλλά και των τηλεοπτικών καναλιών. Οι συμπεριφορές αυτές, που εμφανίζονται όλο και πιο έντονα τη φετινή σεζόν, δεν έχουν θέση στη βιομηχανία του σύγχρονου yachting αλλά ούτε και στην ακτοπλοΐα, όπως φαίνεται και από πρόσφατα συμβάντα, όπως αυτό στην Άνδρο.
Πρόκειται για ένα επίκαιρο θέμα σε μια σεζόν γεμάτη από εύκολα σχόλια που δημοσιεύονται ανώνυμα και επώνυμα μέσω μιας φτηνής ασχετολογίας, η οποία σχολιάζει τα πάντα, από καταστάσεις μέχρι ατυχήματα, σε όλα τα επίπεδα δικτύωσης και δημοσιότητας.
Στο ελληνικό yachting εμφανίζεται για πρώτη φορά μέσω ορισμένων προσώπων το φαινόμενο του “Yobbing”. Το “Yobbing” είναι παράφραση της λέξης “mobbing”, η οποία προέρχεται από την αγγλική λέξη “mob”, που σημαίνει επιτίθεμαι, περικυκλώνω, ενοχλώ.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, όσον αφορά το yachting αλλά και την ακτοπλοΐα, αυτή η ηθική παρενόχληση επαγγελματικών συνειδήσεων αλλά και του ίδιου του προϊόντος εκδηλώνεται μέσω επαναλαμβανόμενης, εκβιαστικής κριτικής από κάποιους αυτόκλητους, γνωστούς και άγνωστους ‘Yacht and Shipping Specialists’ (ο θεός να τους κάνει, όπως οι ίδιοι δηλώνουν με διάφορους τρόπους). Αυτή η κριτική θίγει επαγγελματικές συνειδήσεις και την κοινωνική εικόνα όλων των πραγματικά εμπλεκομένων στον θαλάσσιο τουρισμό και την ακτοπλοΐα.
Στο ρόλο του θύτη εμφανίζονται άνθρωποι που σχολιάζουν, κρίνουν και εκφράζουν άποψη για όλους και για όλα χωρίς να έχουν την ικανότητα να αντιληφθούν τα προβλήματα που δημιουργούν σε μια τόσο ιδιαίτερη βιομηχανία της χώρας, με μοναδικό στόχο την εκβιαστική ατομική τους προβολή.
Ας δούμε, για παράδειγμα, αυτή τη νέα μόδα με τις άμεσες συλλήψεις των πλοιάρχων θαλαμηγών, ημερόπλοιων αλλά και ακτοπλοϊκών πλοίων (με τελευταία αυτή του πλοιάρχου του επιβατικού ‘SAONISOS’).
(Να συμφωνήσουμε ότι η εφαρμογή του νόμου πρέπει να έχει στόχο τη ρύθμιση ενός ζητήματος).
Στο συγκεκριμένο συμβάν, αλλά και σε προηγούμενα συμβάντα που έλαβαν χώρα φέτος, είτε σε σκάφη αναψυχής είτε στην ακτοπλοΐα, τι ακριβώς ρυθμίστηκε με τις άμεσες συλλήψεις των πλοιάρχων και ποιες είναι οι επιπτώσεις, ποσοτικοποιημένες, από την ιντερνετική και τηλεοπτική πίεση μέσω αυτών που γράφουν, κρίνουν και λένε ότι θέλουν ακόμη και από αυτοδημιούργητες (επίσημες ή ανεπίσημες) θέσεις;
Το μόνο που επιτυγχάνεται είναι η αναγκαστική χρήση της σύλληψης του εκάστοτε πλοιάρχου ως ασπίδας προστασίας από τις αρχές, ώστε να προστατευτούν οι ίδιες από αυτή την ανεξέλεγκτη επιδημία μηνυτών που αποσκοπούν σε μεροκάματο και δημοσιότητα, στηριζόμενοι σε ‘likes’ και τεχνική ανεπάρκεια.
Για το ‘SAONISOS’ δεν άκουσα κανέναν να αναρωτιέται για κάτι από τα παρακάτω:
- Ποιος είναι υπεύθυνος για την τήρηση της τάξης στην προβλήτα και για το πώς μπορούν να προσεγγίσουν τα αυτοκίνητα στον καταπέλτη; (Το λιμενικό ταμείο με τους καβοδέτες; Η λιμενική αρχή ή ο πλοίαρχος;)
- Ποιος είναι υπεύθυνος για την προστασία που προσφέρει ένα λιμάνι σε πλοίο, αυτοκίνητα και επιβάτες;
- Ποιος έχει την ευθύνη να κρίνει και να αποφασίσει εάν μπορεί να επιβιβαστεί ένα καράβι με ασφάλεια όταν το καράβι ξεσέρνει; (Ο οδηγός, οι καβοδέτες και οι συνεργάτες του λιμενικού ή ο πλοίαρχος;)
- Ποιος είναι αυτός που ορίζει, αποφασίζει και καθοδηγεί με ‘likes’ αν ένα καράβι δένει με τον σωστό τρόπο ή όχι και εάν πρέπει να φύγει ή όχι μέσω ενός βίντεο; (Ο πλοίαρχος ή κάποιοι τηλεοπτικοί μαϊντανοί;)
Όλα τα παραπάνω μπορούν να διορθωθούν μόνο εάν η νομοθεσία κινηθεί σε σύγχρονα πρότυπα με στόχο τη ρύθμιση καταστάσεων που μπορεί να προκύψουν.
Όσον αφορά το Yachting, γίνεται κάθε μέρα όλο και πιο σαφές ότι ο στόχος αυτών που κινούνται βάση σχεδίου (αλλά και όσων το κάνουν απλά λόγω μόδας και ανάγκης προβολής) είναι να αποσταθεροποιηθούν οι ισορροπίες και το Ελληνικό Yachting να γίνει ευάλωτο, εγκαταλείποντας την ποιοτική προσπάθεια ανέλιξης που γίνεται τα τελευταία 23 χρόνια μέσω επίσημων και ιστορικών φορέων όπως οι: GYA, ΕΠΕΣΤ, HYCA, ΣΙΤΕΣΑΠ, και του νεοσύστατου ΗΥMC κ.ά. (Οι προσπάθειες αυτές έχουν καταγραφεί και έχουν πετύχει, παρά τις υπαρκτές συντεχνιακές διαφορές που πιθανόν να υπήρχαν.)
Σκιαγραφώντας το προφίλ αυτών των ‘Porte-Parole spokesman’ ανθρώπων που ανήκουν σε αυτή τη νέα κοινότητα, βλέπουμε ότι πρόκειται για εξαιρετικά ανασφαλή άτομα με χαμηλή αυτοεκτίμηση και έλλειψη τεχνικών και ακαδημαϊκών γνώσεων. Φοβούμενοι μην αποκαλυφθεί αυτή η αδυναμία, βρίσκουν ικανοποίηση «πληγώνοντας» μια ολόκληρη βιομηχανία, απλά επειδή έχουν βρει εύκολη και προστατευμένη πρόσβαση σε έναν διαδικτυακό και τηλεοπτικό χώρο που διψά για εύκολα likes.
Η κακοποίηση του Ελληνικού Yachting και των πλοιάρχων ειδικότερα φέτος δεν προκύπτει από τα συμβάντα και τις άτυχες στιγμές.
Προκύπτει από τις συμπεριφορές ανθρώπων που βρίσκουν παράθυρο στη δημοσιότητα του διαδικτύου και των μέσων, λέγοντας ό,τι τους κατέβει και αναπαράγοντας γεγονότα και βίντεο σε όλο τον κόσμο (λόγω της ευελιξίας που τους δίνεται), ενισχύοντας έτσι την αυτοεκτίμησή τους με την ελπίδα να ανέλθουν σε ένα επίπεδο στο οποίο, υπό κανονικές συνθήκες και προ εποχής Covid-19, δεν θα περνούσαν ούτε απ’ έξω.
Οι επιπτώσεις του φαινομένου ‘Yobbing’ στο Ελληνικό Yachting αυτή τη χρονιά είναι ορατές σε πολλά επίπεδα όπως :
- Προσβολή επαγγελματικών συνειδήσεων μέσω ανοιχτού, αβάσιμου και στοχευμένου bulling σε επαγγελματίες μετά από συμβάντα που έχουν προκύψει.
- Αρνητική διαφήμιση της βιομηχανίας σε Ελλάδα και εξωτερικό μέσω πρόχειρων
- Δημιουργία λανθασμένων εντυπώσεων εκ μέρους της πολιτείας σε σχέση με τη βιομηχανία.
- Δημιουργία μιας παραπλανητικής εικόνας του κλάδου για τους υποψήφιους νέους εργαζόμενους, τόσο σε σχέση με το πραγματικό αντικείμενο εργασίας όσο και με τις επαγγελματικές προοπτικές.
- Προώθηση αμφίβολων θέσεων εργασίας με την καταβολή ετήσιου κόστους σε διάφορους φορείς μέσω διαδικτυακών υποσχέσεων, οι οποίες βλάπτουν τόσο οικονομικά τους υποψήφιους εργαζόμενους όσο και τους εργοδότες, στερώντας τους την ευκαιρία ποιοτικής αναβάθμισης του νέου προσωπικού.
Η ανεξέλεγκτη λειτουργία αυτής της νέας κοινότητας, που παράγει ανεύθυνες δηλώσεις και κριτικές μέσω του διαδικτύου και των τηλεοπτικών εκπομπών, προσβάλλει καθημερινά το Ελληνικό Yachting, επιβαρύνοντας ακόμη περισσότερο την ήδη δύσκολη φετινή χρονιά.
Οι διαστάσεις αυτού του φαινομένου δεν πρέπει να υποτιμώνται. Είναι ένα έγκλημα που λαμβάνει χώρα, το οποίο φέτος δεν είναι πλέον βουβό ή αόρατο.
Η ανεξέλεγκτη κριτική και η διάδοση ανεύθυνων σχολίων υπονομεύουν την πρόοδο και την ποιότητα της βιομηχανίας, απειλώντας να καταστρέψουν το έργο που έχει επιτευχθεί τα τελευταία χρόνια. Για να προστατεύσουμε αυτήν την ιδιαίτερη και σημαντική βιομηχανία της χώρας, είναι απαραίτητο να επικρατήσει η λογική, να αναλάβουν οι αρμόδιοι φορείς δράση και να προωθηθεί μια νομοθεσία που θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες. Μόνο έτσι μπορούμε να διασφαλίσουμε ένα υγιές και βιώσιμο μέλλον για το Ελληνικό Yachting και την ακτοπλοΐα, προστατεύοντας παράλληλα την τιμή και την υπόληψη των επαγγελματιών που εργάζονται σκληρά για την ανάπτυξη αυτού του κλάδου.
Ο κ. Γιώργος Παρίσης, είναι Πλοίαρχος MMaMScD.MShippingInstructor και Πρόεδρος επιτροπής εκπαίδευσης της HYCA ( ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΩΜΑΤΩΝ ΘΑΛΑΜΗΓΩΝ ).