Δευτέρα , 13 Ιανουάριος 2025
Home ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΣΗΜΑΝΤΩΝΗΣ: Η ναυτιλιακή κοινότητα πρωτοστατεί στον εκσυγχρονισμό, την εφαρμογή νέων τεχνολογιών αποτελώντας πρωτοπόρο στην πράσινη μετάβαση
ΝΑΥΤΙΛΙΑ

ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΣΗΜΑΝΤΩΝΗΣ: Η ναυτιλιακή κοινότητα πρωτοστατεί στον εκσυγχρονισμό, την εφαρμογή νέων τεχνολογιών αποτελώντας πρωτοπόρο στην πράσινη μετάβαση

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΕ∆ΡΟΥ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΕΦΟΠΛΙΣΤΩΝ

ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΜΙΚΡΩΝ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΝ (ΕΕΝΜΑ)
κου ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥ ΣΗΜΑΝΤΩΝΗ  στο 18ο Συνέδριο Ναυτικής Τεχνολογίας

Αξιότιμες κυρίες και κύριοι,

Η ναυτιλιακή κοινότητα πρωτοστατεί για μία ακόμα φορά στον εκσυγχρονι-
σμό, την εφαρμογή νέων τεχνολογιών, την υιοθέτηση ψηφιακών εργαλείων, αποτελώντας πρωτοπόρο στην πράσινη μετάβαση, παρά τις προκλήσεις και ασάφειες που οι νέοι Κανονισμοί παρουσιάζουν.
Ο στόχος της απανθρακοποίησης της ναυτιλίας έχει δημιουργήσει νέες
προτεινόμενες τεχνολογίες, όπως η μεθανόλη, η αμμωνία, το υδρογόνο και
άλλες, όμως καμία τεχνολογία δεν προσφέρει επί του παρόντος τη βιώσιμη πράσινη λύση μηδενικών ρύπων σε επάρκεια που θα μπορούσε να υιοθετη-
θεί άμεσα. Στον αντίποδα, η βιομηχανία προχωρά σε επενδύσεις εκατομμυ-
ρίων, με τελικό στόχο τον εκσυγχρονισμό του στόλου και την εναρμόνιση με τους νέους περιβαλλοντολογικούς Κανονισμούς.

Η Ευρώπη, υιοθετώντας την στρατηγική για την πράσινη μετάβαση και εφαρμόζοντάς την με οριζόντιο τρόπο σε όλους τους οικονομικοπαραγω-
γικούς τομείς της Ηπείρου, βαδίζει με ταχύτερους ρυθμούς από τις τεχνο-
λογικές εξελίξεις, δημιουργώντας προβληματισμό στις αγορές. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό για όλους τους τομείς η  πράσινη μετάβαση να γίνει με έναν τρόπο που θα είναι βιώσιμος και ανταγωνιστικός και δεν θα καθιστά την Ευρώπη
ουραγό της παγκόσμιας παραγωγής και του παγκοσμίου εμπορίου, δημιουργώντας οικονομίες δύο ταχυτήτων.

Ειδικότερα στην περίπτωση της shortsea ναυτιλίας οι προκλήσεις γιγαντώνονται, καθώς ο στόλος είναι ήδη γερασμένος και ο μέσος όρος ηλικίας των δεξαμενόπλοιων εθνικών μεταφορών αγγίζει τα 35 έτη, ενώ ο μέσος όρος  ηλικίας των general cargo τα 40. Το τοπίο γύρω από τις πράσινες τεχνολογίες και τα εναλλακτικά καύσιμα, όπως προανέφερα, είναι ακόμη θολό και υπάρχει σαφής έλλειψη χρηματοδοτικών εργαλείων, υποδομών και κατάλληλου θεσμικού πλαισίου. Ο συνδυασμός των παραπάνω παραγόντων καθιστά το εγχείρημα ιδιαίτερα πολύπλοκο.

Προκειμένου να είναι εφικτός ο στόχος της πράσινης μετάβασης της shortsea ναυτιλίας, όπου αποτελεί πρωταρχικό στόχο της Ευρωπαϊκής πολιτικής από τη γέννησή της, είναι απαραίτητη η παροχή χρηματοδοτικών εργαλείων, έτσι ώστε η αντικατάσταση του στόλου να καταστεί βιώσιμη. Στην περίπτωση της Ιταλίας, το κράτος σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενέκρινε την ένταξη της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων στο Ταμείο Ανάκαμψης της
Ιταλίας, επιδοτώντας την κατασκευή πράσινων πλοίων με ποσοστό που αγγίζει έως και το 60% σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, διαθέτοντας στον κλάδο 500 εκατομμύρια ευρώ. Η ΕΕΝΜΑ, προτάσσοντας τις αντίστοιχες ανάγκες του ελληνικού shortsea στόλου εθνικών μεταφορών, συμμετέχει σε συζητήσεις με την Ελληνική Πολιτεία, με στόχο την υιοθέτηση και εφαρμογή ενός αντίστοιχου προγράμματος για τον ελληνικό shortsea στόλο και την εξεύρεση κατάλληλου  χρηματοδοτικού εργαλείου.

Ταυτόχρονα, οι εκλογές στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς και τις Η.ΠΑ. διαμορφώνουν ένα νέο πολιτικό σκηνικό,
με την ΕΕ να εξακολουθήσει να λαμβάνει μέτρα και να προχωρά σε δράσεις για την πράσινη μετάβαση της Ηπείρου,
ευελπιστούμε με περισσότερο ρεαλιστικούς όρους, αποδεχόμενη την ανεπάρκεια της αγοράς να τροφοδοτήσει την
ναυτιλία με εναλλακτικά καύσιμα στον παρόντα χρόνο. Οι δε Η.Π.Α, να προαλείφει την επιστροφή στην πολιτική της
απομάκρυνσης από την στρατηγική της πράσινης μετάβασης.
Σε κάθε περίπτωση, η ανάγκη επαναπροσδιορισμού των χρονοδιαγραμμάτων καθολικά, η εξεύρεση και παροχή

κατάλληλων χρηματοδοτικών εργαλείων για τους οικονομικοπαραγογικούς κλάδους, η αμείωτη στήριξη των ερευ-
νητικών κέντρων, αποτελούν πυλώνα για την ουσιαστική υλοποίηση της πράσινης μετάβασης όχι μόνο της Ευρώπης,

αλλά για ολόκληρο τον πλανήτη.
Το ΕΛΙΝΤ, έχοντας ως στόχο όλα αυτά τα χρόνια την προώθηση των νέων τεχνολογικών εξελίξεων στον κλάδο της

ναυτιλίας, προωθώντας λύσεις μέσω της τεχνογνωσίας που κατέχει και αξιολογώντας τα πλεονεκτήματα και μειο-
νεκτήματα των νέων τάσεων, μπορεί να αποτελέσει μέρος της διαδικασίας για μία ρεαλιστική μετάβαση. Για το λόγο

αυτό αναμένω για μία ακόμη χρονιά με μεγάλο ενδιαφέρον τα αποτελέσματα που θα εξαχθούν από το ετήσιο συνέδριο
του Ινστιτούτου.

Related Articles

ΟΛΠ Α.Ε.:  Αναχώρησε το πρώτο κρουαζιερόπλοιο του έτους από το λιμάνι του Πειραιά

Νέο ιστορικό ρεκόρ επιβατών κρουαζιέρας  το έτος 2024  Ιανουάριος  2025 Η ΟΛΠ...

Πήραν τον δρόμο για την ετήσια ακινησία: “BLUE STAR MYCONOS” και το “ΑΝΕΜΟΣ”

Προχθές το Ε/Γ-Ο/Γ “ΑΝΕΜΟΣ” πραγματοποίησε το τελευταίο δρομολόγιο στην Ακτοπλοϊκή γραμμή των...

Χρήστος Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»

Επίσκεψη του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στις Βρυξέλλες Τις πρωτοβουλίες και...

Diana Shipping Inc. Announces Time Charter Contract for m/v New York with SwissMarine

Diana Shipping Inc. (NYSE: DSX), (the “Company”), a global shipping company specializing...