Το ιστολόγιο μας φιλοξενεί συνέντευξη από ένα επαγγελματία ψυκτικό-μηχανολόγο τον Χρήστο Ζυγουράκη, ένα τεχνικό με πολυετή πείρα, πιστοποιημένο από το Πανεπιστήμιο της Κύπρου.
Συνέντευξη στην Κλαίρη Παπαγεροθέου
Ποιά η γνώμη σου για την απομάκρυνση των νέων από τα τεχνικά επαγγέλματα;
Η διαφαινόμενη έλλειψη εξειδικευμένου τεχνικού προσωπικού στην Ελλάδα αποτελεί έναν από τους βασικούς ανασταλτικούς παράγοντες για την οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική ευημερία. Ειδικότερα, οι τεχνικοί κλάδοι, όπως οι μαραγκοί, σιδεράδες, οι υποδηματοποιοί, οι υδραυλικοί, οι ηλεκτρολόγοι, οι ψυκτικοί και οι ηλεκτρονικοί αυτοματισμών, οι καραβομαραγκοί, αποτελούν τα θεμέλια της σύγχρονης βιομηχανίας , της βιοτεχνίας, και υποδομής. Παρά την αυξανόμενη ζήτηση, όμως, η τεχνική εκπαίδευση συνεχίζει να αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις, τόσο όσον αφορά τη δυνατότητα προσφοράς εξειδικευμένων γνώσεων όσο και την αναγνώριση των επαγγελματιών αυτών.
Η Πολιτεία βοηθά σε όλο αυτό?
Η ανάγκη αναβάθμισης της τεχνικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα είναι πλέον επιτακτική και δεν περιορίζεται μόνο στην αναβάθμιση των υποδομών ή των προγραμμάτων σπουδών. Το πιο κρίσιμο σημείο είναι η αναγνώριση της αξίας των τεχνικών επαγγελμάτων από την Πολιτεία, από τα πρώτα στάδια της εκπαίδευσης, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι νέοι δεν θα απομακρύνονται από αυτές τις διαδρομές λόγω των κοινωνικών προκαταλήψεων ή της περιορισμένης ενημέρωσης. Στη σύγχρονη κοινωνία, η εκπαίδευση στους τεχνικούς κλάδους δεν πρέπει να θεωρείται ως εναλλακτική λύση για εκείνους που δεν επιλέγουν τις ακαδημαϊκές σπουδές, αλλά ως κεντρική επιλογή που προσφέρει τεράστιες ευκαιρίες για προσωπική και επαγγελματική ανέλιξη.
Τα παιδιά ή οι έφηβοι πρέπει να γαλουχηθούν από νωρίς?
Η εκπαίδευση στους τομείς αυτούς πρέπει να αρχίζει νωρίς, στο γυμνάσιο, με στόχο να ευαισθητοποιήσει και να ενθαρρύνει τους μαθητές να επιλέξουν έναν από αυτούς τους κλάδους, όχι λόγω ανάγκης, αλλά λόγω ενδιαφέροντος και ικανότητας. Εδώ, οι εκπαιδευτικοί διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο, καθώς είναι εκείνοι που με σύγχρονες μεθόδους και καινοτόμες ιδέες, μπορούν να καλλιεργήσουν το ενδιαφέρον των νέων και να τους οδηγήσουν στην αναγνώριση του πραγματικού τους δυναμικού.
Αυτό απαιτεί, βέβαια, μια ριζική ανανέωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι εκπαιδευτικοί δεν πρέπει να περιορίζονται στην παραδοσιακή διδασκαλία της ύλης. Πρέπει να γίνουν εκπαιδευτές και καθοδηγητές, προτείνοντας σύγχρονες λύσεις, εφαρμόζοντας πρακτική μάθηση και αναπτύσσοντας τον επαγγελματισμό στους μαθητές, ώστε να προετοιμάσουν την επόμενη γενιά για το μέλλον. Η εκπαιδευτική καινοτομία πρέπει να είναι βασικός στόχος, ώστε οι μαθητές να έχουν την ευκαιρία να εργαστούν με τα πιο σύγχρονα εργαλεία και να εξοικειωθούν με τις πιο σύγχρονες τεχνικές της αγοράς εργασίας.
Αντιστοίχως, η κοινωνία πρέπει να επενδύσει στη δημιουργία νέων τεχνικών σχολών που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες του σήμερα και του αύριο. Οι σχολές αυτές, όπως συνέβαινε στη δεκαετία του ’60 και του ’70, πρέπει να είναι καθοριστικές για την κάλυψη των κενών στην αγορά εργασίας, προσαρμοσμένες όμως στις σύγχρονες τεχνολογίες και στις νέες ανάγκες του παραγωγικού τομέα. Οι τεχνικές σχολές της νέας εποχής δεν πρέπει να είναι απλά ιδρύματα εκπαίδευσης, αλλά κίνητρα για την επαγγελματική ανάπτυξη.
Μια από τις καλύτερες σχολές που υπάρχουν στην Αττική είναι η Σιβιτανίδειος Δημόσια Σχολή Τεχνών και Επαγγελμάτων, έχει διανύσει μια αξιοσημείωτη και καινοτόμο πορεία 98 ετών προσφοράς στην Ελληνική Τεχνική Εκπαίδευση. Στη μακρόχρονη αυτή διαδρομή της είχε και έχει ως κύριο στόχο τη σωστή εκπαίδευση και κατάρτιση των μαθητών της καθώς και την επαγγελματική τους αποκατάσταση.
Στην επίτευξη των στόχων των Σχολικών μονάδων και των μονάδων κατάρτισης συμβάλλει:
- Η αρτιότητα του εξοπλισμού των εργαστηρίων της Σιβιτανιδείου Σχολής
- Η υλοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων (πρακτική άσκηση μαθητών και κατάρτιση καθηγητών σε εταιρείες και εκπαιδευτικούς Οργανισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης)
- Η διενέργεια σεμιναρίων και εκπαιδευτικών επισκέψεων που άπτονται των ειδικοτήτων της κάθε σχολικής μονάδας.
- Η ασφάλεια των εγκαταστάσεων και των μαθητών.
- Η πραγματοποίηση πολιτιστικών δραστηριοτήτων.
Σε αυτό το σημείο να προσθέσουμε ότι υπάρχει και τμήμα εκπαίδευσης για αξιωματικούς του Εμπορικού Ναυτικού, πλοιάρχους και μηχανικούς.
Πως θα δελεάσουμε τους νέους να ασχοληθούν με τα Τεχνικά Επαγγέλματα?
Με την Ενίσχυση των Κινήτρων για Τεχνικά Επαγγέλματα. Από την εμπειρία μου γνωρίζω ότι και τα Επιμελητήρια συμβάλουν διοργανώνοντας σεμινάρια, και προσφέρουν κάποια συμπληρωματική εκπαίδευση απαραίτητα για πολλούς κλάδους. Συγκεκριμένα το Εμπορικό Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά εγκαινίασε πρόσφατα τον Προσομοιωτή Δεξιοτήτων και τη λειτουργία του σύγχρονου προσομοιωτή εκπαίδευσης χειριστών μηχανημάτων φορτοεκφόρτωσης, που διαθέτει το Εργαστήριο Ποσοτικής Ανάλυσης στη Ναυτιλία (Ε.Π.Α.Ν.), του Πανεπιστημίου Πειραιώς και είναι εγκατεστημένος στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς (Ε.Β.Ε.Π.), σηματοδοτώντας την έναρξη της εκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης στελεχών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε τομείς της βιομηχανίας, του εμπορίου, των λιμενικών υπηρεσιών και, γενικά, της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Η πραγματική αλλαγή θα επέλθει μόνο αν η εκπαίδευση στα τεχνικά επαγγέλματα θεωρηθεί σοβαρή και ελκυστική επιλογή για τους νέους. Η εικόνα του τεχνικού δεν πρέπει να είναι αυτή ενός «δευτερεύοντος» επαγγελματία, αλλά ενός εξειδικευμένου, αξιοκρατικού και αναγνωρισμένου επαγγελματία. Ο σωστός τεχνικός, είτε πρόκειται για υδραυλικό, ηλεκτρολόγο, ψυκτικό ή ηλεκτρονικό αυτοματισμών, είναι εξίσου σημαντικός με έναν γιατρό ή έναν δικηγόρο. Η δουλειά του τεχνικού έχει ζωτική σημασία για τη λειτουργία της κοινωνίας και την ασφάλεια των πολιτών, και θα πρέπει να αναγνωρίζεται με τον ίδιο σεβασμό και αξία που αποδίδεται σε άλλους επαγγελματίες υψηλού κύρους.
Η ενίσχυση της κοινωνικής αναγνώρισης αυτών των επαγγελματιών, σε συνδυασμό με τα κατάλληλα κίνητρα, μπορεί να κάνει τη διαφορά. Η αλλαγή αυτή πρέπει να ξεκινήσει από το εκπαιδευτικό σύστημα και να συμπεριλάβει τη δημιουργία κινήτρων για αριστούχους μαθητές που επιλέγουν τις τεχνικές ειδικότητες.
Για να πετύχουμε αυτό το στόχο, πρέπει να προσφέρουμε ευκαιρίες επαγγελματικής εξέλιξης και σύγχρονα εργαλεία μάθησης, ενισχύοντας την κουλτούρα της καινοτομίας και της δημιουργικότητας. Οι μαθητές που θα διαπρέψουν στα τεχνικά επαγγέλματα θα πρέπει να βλέπουν την αποδοχή τους και τη διαδρομή τους σε αυτόν τον τομέα ως μια προοπτική ίσης ή και μεγαλύτερης αξίας από τις παραδοσιακές ακαδημαϊκές επιλογές.
Ποιες είναι οι Στρατηγικές για Συνεργασία Εκπαίδευσης και Αγοράς Εργασίας?
Η σύνδεση της εκπαίδευσης με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς είναι κρίσιμη. Οι τεχνικές σχολές πρέπει να συνεργάζονται στενά με τις βιομηχανίες και τις εταιρείες, ώστε να εξασφαλιστεί ότι οι σπουδαστές αποκτούν τις δεξιότητες που απαιτούνται για τον σύγχρονο επαγγελματικό κόσμο. Οι πρακτικές ασκήσεις, η μαθητεία, αλλά και οι συνεργασίες με τις επιχειρήσεις πρέπει να είναι αναπόσπαστο μέρος του προγράμματος σπουδών. Η ολοκληρωμένη συνεργασία μεταξύ εκπαίδευσης και επιχειρήσεων μπορεί να ενισχύσει τη μετάβαση των νέων στην αγορά εργασίας και να εξασφαλίσει την άμεση ένταξή τους σε δυναμικές θέσεις, ενισχύοντας ταυτόχρονα την οικονομία της χώρας. Η ανάπτυξη της τεχνικής και επαγγελματικής αριστείας μπορεί να γίνει μέσω τέτοιων συνεργασιών, που εξασφαλίζουν στους μαθητές τα εφόδια να ανταποκριθούν στις σύγχρονες προκλήσεις.
Ποιό είναι κατά τη γνώμη σου το Συμπέρασμα?
Η τεχνική εκπαίδευση στην Ελλάδα πρέπει να αναγεννηθεί και να προσαρμοστεί στις ανάγκες της σύγχρονης εποχής, επενδύοντας στην αναγνώριση, την καινοτομία και την κοινωνική αναγνώριση των τεχνικών επαγγελμάτων. Για να γίνει αυτό, πρέπει να διασφαλιστεί ότι οι εκπαιδευτές θα είναι καθοδηγητές της νέας γενιάς, που θα παρέχουν τα κατάλληλα κίνητρα και ευκαιρίες στους μαθητές. Το κράτος και οι ιδιωτικές εταιρείες πρέπει να συνεργαστούν για να προσφέρουν μια σύγχρονη, ουσιαστική και παραγωγική εκπαίδευση που να ικανοποιεί τις ανάγκες της αγοράς και να προετοιμάζει τους νέους για ένα κόσμο γεμάτο ευκαιρίες. Η ανάπτυξη ενός ισχυρού τεχνικού τομέα θα συμβάλει στην αναγέννηση της χώρας, παρέχοντας υψηλού επιπέδου επαγγελματίες, που θα είναι έτοιμοι να ανταποκριθούν στις προκλήσεις του αύριο.
Ευχαριστούμε πολύ τον Χρήστο Ζυγουράκη, πιστεύουμε ότι με τις συμβουλές του θα βάλει ένα λιθαράκι για τη σωστή εκπαίδευση των νέων, και την σωστή επαγγελματική τους αποκατάσταση.