Φωτιά εκδηλώθηκε την Πέμπτη 17 Αυγούστου 2023 στην Εθνική οδό Αθηνών- Κορίνθου σε βυτιοφόρο που μετέφερε υγραέριο. Εκατοντάδες οδηγοί έμειναν εγκλωβισμένοι στα αυτοκίνητά τους. Τα οχήματα έμειναν ακινητοποιημένα από το ύψος της Νέας Περάμου έως το σημείο όπου το βυτιοφόρο έπιασε φωτιά.
Η Εθνική οδός Αθηνών- Κορίνθου μετατράπηκε σε ένα τεράστιο πάρκιγκ. Οι οδηγοί και οι επιβάτες υποβλήθηκαν σε τεράστια ταλαιπωρία, μια αρκετά ζεστή ημέρα, χωρίς νερό, τροφή, και το πιο βασικό, χωρίς τουαλέτα….
Ενημέρωση δεν υπήρχε, μέριμνα δεν υπήρχε από την διαχειρίστρια εταιρεία του βυτιοφόρου, παρά μόνο οι φιλότιμες προσπάθειες των αστυνομικών να προσφέρουν μπουκάλι με νερό στους εγκλωβισμένους.
Εδώ γεννιέται το ερώτημα: Πως θα αποζημιωθούν όλοι αυτοί οι συνάνθρωποί μας? Που θα πρέπει να απευθυνθούν, στην εταιρεία του βυτιοφόρου, κάπου αλλού? Πόσος χρόνος θα περάσει, και πόσο πολύπλοκες θα είναι οι διαδικασίες για να βρούν αυτοί οι άνθρωποι το δίκαιο τους?
Τι ισχύει σε όσους ταξιδεύουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση: ,
‘Όλοι οι Ευρωπαίοι επιβάτες με ότι μέσο και αν ταξιδεύετε είτε στην χώρα μας είτε σε άλλη χώρα της ΕΕ έχετε δικαιώματα σε περίπτωση που… κάτι πάει στραβά.
Οποιοδήποτε μέσο έχετε επιλέξει είτε λεωφορείο, είτε το αυτοκίνητό σας η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θεσπίσει κανόνες που προστατεύουν τον επιβάτη σε περίπτωση ατυχήματος, με υπαιτιότητα τρίτων.
Οι περισσότεροι επιβάτες αγνοούν αυτά τα δικαιώματα και παρά την ταλαιπωρία που μπορούν να υποστούν δεν διεκδικούν είτε αποζημιώσεις είτε αλλά προνόμια που απορρέουν από τα λάθη των υπευθύνων.
Αν θεωρείτε ότι τα δικαιώματά σας δεν έγιναν σεβαστά, μπορείτε να υποβάλετε καταγγελία στην εταιρεία που φταίει, η οποία πρέπει να σας απαντήσει εντός ενός μηνός. Αν η απάντησή τους δεν σας ικανοποιήσει, μπορείτε να επικοινωνήσετε με τον αρμόδιο εθνικό φορέα ελέγχου εφαρμογής (ΕΦΕΕ) στη χώρα σας.
Για αποζημιώσεις από τροχαία ατυχήματα, ο Νόμος έχει προβλέψει ειδική και ταχεία δικαστική διαδικασία, ώστε όσοιζημιώνονται να μπορούν να παίρνουν τις αποζημιώσεις τους σε μικρό, σχετικά, χρονικό διάστημα.
Κατά το Νόμο ΓπΝ/1911, για ατύχημα που θα συμβεί κατά τη λειτουργία του αυτοκινήτου υπάρχει ευθύνη του οδηγού και του κατόχου του. Αν ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου είναι άλλος από τον οδηγό ή τον κάτοχο, ευθύνεται και αυτός να καλύψει τη ζημία που προκλήθηκε, όμως μέχρι την αξία του αυτοκινήτου του και μάλιστα ανεξάρτητα από το αν φταίει ή όχι για το ατύχημα. Και αυτό
διότι το αυτοκίνητο από τη στιγμή που θα τεθεί σε λειτουργία αποτελεί πηγή κινδύνων αλλά και ωφελειών. Αν υπάρξει ζημία σε τρίτον από τη λειτουργία του υπάρχει και ευθύνη προς αποζημίωση κατά το Νόμο ΓπΝ/1911. Παράλληλα με τα παραπάνω πρόσωπα, ευθύνη αποζημιώσεως έχει και η ασφαλιστική εταιρία που έχει ασφαλίσει το ζημιογόνο αυτοκίνητο με σύμβαση ασφάλισης αστικής ευθύνης. Κατά την υπ? αριθμ. K4/585/1978 απόφαση του Υπουργού Εμπορίου, οι ασφαλιστικές εταιρίες καλύπτουν τη ζημία που προήλθε από τροχαία ατυχήματα μόνο κατά τη λειτουργία του αυτοκινήτου.
Τι σημαίνει όμως «λειτουργία αυτοκινήτου» και τι «ζημία από αυτοκίνητο»,
ώστε να υπάρχει τροχαίο ατύχημα κατά τον παραπάνω Νόμο και, κατά συνέπεια,
ευθύνη της ασφαλιστικής εταιρίας κατά την ειδική ?και γρήγορη σχετικά?
Κατά την ειδική αυτή διαδικασία εκδικάζονται οι υποθέσεις που αφορούν ζημίες από αυτοκίνητο κατά τη λειτουργία του. O Νόμος όμως δεν προσδιορίζει την έννοια της λειτουργίας του αυτοκινήτου, γι αυτό και το ζήτημα αυτό έχει απασχολήσει αρκετά τόσο τη θεωρία όσο και τα Δικαστήρια.
Επιμέλεια: Κλαίρη Παπαγεροθέου
Φωτογραφία Η μηχανή του χρόνου