Όσοι/ες παρακολουθείτε με σταθερή σχέση την σελίδα αυτή, θα έχετε καταλάβει την προσήλωσή μας και την θετική μας αποδοχή για την ύπαρξη, λειτουργία και συμβολή των ρυθμιστικών αρχών και ιδιαιτέρως για τις θαλάσσιες μεταφορές των παγκόσμιων ρυθμίσεων όπου η αγορά με στρεβλώσεις ενδέχεται να υπονομεύσει την θεμιτή ανταγωνιστικότητα.
Επί αυτού έχουμε αναφερθεί στην σκληρή οργάνωση του παγκόσμιου ολιγοπωλίου στις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων.
Για την ακρίβεια ενός τριοπωλίου, που αποτελείται από τρεις (3) συμμαχίες και στη βιβλιογραφία τους αναφέρουμε ως mega carriers, αποτέλεσμα κάθετης ολοκλήρωσης στον τομέα.
Αυτές οι παγκόσμιες συμμαχίες (container shipping alliances) είναι:
- η 2Μ (Maersk και MSC),
- η Ocean Alliance (CMA CGM- Cosco –Evergreen και η θυγατρική της Orient Overseas Container Line η OOCL) και
- η The Alliance (ONE- YANG MING- HAPAGLLOYD).
Ελέγχουν πάνω από το 80% της παγκόσμιας διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων.
Η Ocean Alliance λοιπόν, κινδυνεύει να βρεθεί στο «στόχαστρο» των ρυθμιστικών αρχών, δεδομένου του γεγονότος ότι με βάση τις προβλέψεις Alphaliner πρόκειται να διαχειριστεί μια κατάσταση «μαζικής» ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια…
Το πόσο μεγάλη πρόκειται να γίνει τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με αυτήν την ανάλυση από τον Alphaliner είναι το θέμα συζήτησης.
Η Ocean Alliance, και τα μέλη της, έχουν συνάψει συμφωνία συνεργασίας μέχρι το τέλος του 1ου τριμήνου του 2027.
Με βάση τα βιβλία παραγγελιών των μελών της, η Ocean Alliance, είναι ο μεγαλύτερος όμιλος διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο όσον αφορά την ανεπτυγμένη χωρητικότητα. Η ενδεχόμενη επέκταση της όπως προβλέπει ο Alphaliner και η θηριώδης συγκέντρωση δύναμης, είναι προφανές πως τρομάζει.
Μέχρι σήμερα, οι ρυθμιστικές αρχές δεν έχουν δηλώσει ποτέ δημοσίως ένα μέγιστο επιτρεπόμενο μερίδιο αγοράς για τις συμμαχίες.
Η Ocean Alliance κατέχει ήδη μερίδιο αγοράς 34% στις εμπορικές λωρίδες Ασίας-Ευρώπης και 35% στις διαδρομές Ασίας-Βόρειας Αμερικής, σύμφωνα με στοιχεία της Alphaliner.
Η διακοπή της συνεργασίας 2M μεταξύ της Mediterranean Shipping Co (MSC) και της Maersk εκτιμάται ότι θα επιφέρει βαθιές διαρθρωτικές αλλαγές στην αγορά τακτικών γραμμών, στον τομέα αυτόν με την σημαντική συγκέντρωση κεφαλαίου και κύκλου εργασιών.
Είναι προφανές πως η ανάγκη παρέμβασης διεθνών θεσμών της παγκόσμιας διακυβέρνησης είναι προσεχώς σε προτεραιότητα.
ανάρτηση από τον Κωνσταντίνο Χλωμούδη Καθηγητή Οικονομικής Ανάλυσης στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς.