Η Ευρωβουλευτής της ΠΛΕΥΣΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ, κυρία Μαρία Ζαχαρία, στην Επιτροπή Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου:
«Τα δάνεια σε ελβετικό φράγκο είναι ευρωπαϊκό σκάνδαλο. Οι πολίτες δεν είναι πειραματόζωα των τραπεζών»
Στην Επιτροπή Αναφορών (PETI) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου συζητήθηκε στις 3 Νοεμβρίου 2025 η αναφορά Ελλήνων πολιτών για τα στεγαστικά δάνεια σε ελβετικό φράγκο που έχουν οδηγήσει δεκάδες χιλιάδες οικογένειες σε οικονομική ασφυξία.
Η Ευρωβουλευτής ως μέλος της Επιτροπής Αναφορών τοποθετήθηκε υπέρ των δανειοληπτών χαρακτηρίζοντας την υπόθεση «κραυγαλέα περίπτωση συστημικής παραβίασης του ενωσιακού δικαίου» και «ευρωπαϊκό σκάνδαλο που δοκιμάζει την αξιοπιστία της Ένωσης απέναντι στους πολίτες της».
Η κ. Ζαχαρία ανέφερε ότι περίπου 70.000 οικογένειες στην Ελλάδα έχουν εγκλωβιστεί επί 17,5 χρόνια σε δάνεια-παγίδες, χωρίς διαφάνεια και χωρίς επαρκή ενημέρωση, ενώ χιλιάδες πολίτες έχουν ήδη χάσει τα σπίτια ή τις επιχειρήσεις τους σε πλειστηριασμούς, άλλοι κινδυνεύουν να τα χάσουν τώρα.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην Τράπεζα Πειραιώς, επισημαίνοντας ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που η ίδια κατέθεσε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή με τη μορφή γραπτής ερώτησης από τον Ιούλιο του 2025, η τράπεζα το 2006–2007 δεν διέθετε κεφάλαια σε ελβετικό φράγκο, αλλά δάνειζε σε ευρώ, παραβιάζοντας τις αρχές κεφαλαιακής επάρκειας και διαφάνειας, ενώ κατέγραφε υπερβολική μόχλευση (έως 1 προς 108).
Παρόλα αυτά, η Κομισιόν δεν έχει απαντήσει εδώ και 3,5 μήνες, κάτι που η Ευρωβουλευτής καυτηρίασε ρωτώντας επίμονα «Ποιον εξυπηρετεί αυτή η σιωπή;», δεδομένου του μεγέθους της υπόθεσης και των αποδεικτικών στοιχείων που της έχουν υποβληθεί.
Η Ευρωβουλευτής κάλεσε την Επιτροπή Αναφορών:
- να κρατήσει ανοιχτή την αναφορά,
- να ζητήσει επίσημα από την Κομισιόν (DG FISMA και DG JUST) έλεγχο για τις τραπεζικές πρακτικές και τους καταχρηστικούς όρους,
- να διαβιβάσει την υπόθεση στην Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών (EBA) για έλεγχο μόχλευσης και διαφάνειας,
- και να ενημερώσει την Επιτροπή Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων (ECON) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για πλήρη αξιολόγηση των τραπεζικών παραβάσεων.
Δηλώσεις μετά τη συνεδρίαση
Μετά το πέρας της συνεδρίασης, η ευρωβουλευτής κυρία Μαρία Ζαχαρία, δήλωσε στα social:
«Είμαι στην ευχάριστη θέση να σας ανακοινώσω ότι καταφέραμε να κρατήσουμε ανοιχτή την αναφορά των δανειοληπτών του ελβετικού φράγκου. Δεσμεύομαι ότι αυτούς τους ανθρώπους μέχρι τέλους θα τους υπερασπιστώ για την δικαίωσή τους»
Νεότερη σημερινή εξέλιξη : Κατόπιν της χθεσινής παρέμβασης της ευρωβουλευτή και με την δυναμική ομιλία της και την επιμονή της, αναγκάστηκε σήμερα η Κομισιόν να βγει από τη σιωπή της και να απαντήσει πριν λίγο γραπτώς στην ερώτησή για τα δάνεια σε ελβετικό φράγκο. Τα όσα λέει είναι αποκαλυπτικά. Ουσιαστικά τί μας είπε; Ότι αρνείται να ελέγξει τις πρακτικές των ελληνικών τραπεζών, κρυπτόμενη πίσω από νομικίστικες υπεκφυγές και καλύπτοντας πλήρως τις ελληνικές αρχές, αντί να υπερασπιστεί τα θύματα της τραπεζικής αυθαιρεσίας. Αντί να σταθεί απέναντι στην αδικία, στάθηκε δίπλα στις τράπεζες. Όπως ακριβώς έκαναν – και συνεχίζουν να κάνουν – όλες ανεξαιρέτως οι ελληνικές κυβερνήσεις, ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ, που αρνήθηκαν να νομοθετήσουν υπέρ των δανειοληπτών και επιμένουν στον εμπαιγμό τους.
Η απάντησή της Κομισιόν δεν αφήνει καμία αμφιβολία: μόνο με πίεση και συνεχή αγώνα οι θεσμοί θα υποχρεωθούν να δώσουν λόγο. Η Πλεύση Ελευθερίας και εγώ προσωπικά δεσμευόμαστε να συνεχίσουμε να φέρνουμε στο φως την αλήθεια και να διεκδικούμε δικαιοσύνη για κάθε πολίτη που καταστράφηκε από αυτό το τραπεζικό έγκλημα. Ο αγώνας συνεχίζεται!
EL
E-002872/2025
Απάντηση του κ. McGrath
εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
(4.11.2025)
Η οδηγία 2014/17/ΕΕ[1] για την ενυπόθηκη πίστη, η οποία εφαρμόζεται σε συμβάσεις που συνήφθησαν μετά το 2016, προβλέπει υψηλό επίπεδο προστασίας των καταναλωτών και ειδικούς κανόνες για τις ενυπόθηκες πιστώσεις που εκφράζονται σε ξένο νόμισμα. Οι σχετικοί κανόνες σχετικά με τα δάνεια σε ξένο νόμισμα (π.χ. το δικαίωμα μετατροπής της σύμβασης πίστωσης σε εναλλακτικό νόμισμα) έχουν μεταφερθεί από την Ελλάδα στο άρθρο 12 παράγραφος 1 στοιχείο στ) και στο άρθρο 22 του νόμου 4438/2016. Ο νόμος αξιολογήθηκε από την Επιτροπή και, με βάση τις διαθέσιμες πληροφορίες, δεν υπάρχουν στοιχεία που να αποδεικνύουν εσφαλμένη ή ελλιπή μεταφορά στο εθνικό δίκαιο.
Σύμφωνα με το πλαίσιο προληπτικής εποπτείας, τα πιστωτικά ιδρύματα δεν υποχρεούνται να συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις ρευστότητας[2],[3] και κινδύνου επιτοκίου[4] σε κάθε νόμισμα στο οποίο δανείζουν. Οι εποπτικές αρχές παρακολουθούν τον κίνδυνο ρευστότητας και επιτοκίου[5] που ενδέχεται να προκύψει από αναντιστοιχίες νομισμάτων.
Η Επιτροπή έχει λάβει καταγγελίες σχετικά με την εφαρμογή των οδηγιών 2014/17/ΕΕ και 93/13/ΕΟΚ σε ορισμένα κράτη μέλη, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας. Η Επιτροπή τις αναλύει και θα αποφασίσει σχετικά με τα πιθανά επόμενα βήματα, κατά περίπτωση.
Αποτελεί πρωταρχική ευθύνη των εθνικών αρχών και των δικαστηρίων να διασφαλίζουν την παρακολούθηση και την επιβολή της εφαρμογής της νομοθεσίας για την προστασία των καταναλωτών στις ατομικές σχέσεις μεταξύ επιχειρήσεων και καταναλωτών, λαμβάνοντας υπόψη τις περιστάσεις κάθε υπόθεσης, και να παρέχουν επανόρθωση, κατά περίπτωση[6]. Σύμφωνα με την οδηγία (ΕΕ) 2020/1828[7], την οποία η Ελλάδα έχει ήδη μεταφέρει στο εθνικό δίκαιο, οι νομιμοποιούμενοι φορείς μπορούν να ασκούν αγωγές εξ ονόματος ομάδων καταναλωτών για να σταματήσουν τις παραβιάσεις της νομοθεσίας που καλύπτεται από την εν λόγω οδηγία[8] και να ζητήσουν κατάλληλη συλλογική επανόρθωση.
[1] Οδηγία 2014/17/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 4ης Φεβρουαρίου 2014, σχετικά με τις συμβάσεις πίστωσης για καταναλωτές για ακίνητα που προορίζονται για κατοικία και την τροποποίηση των οδηγιών 2008/48/ΕΚ και 2013/36/EE και του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1093/2010 (ΕΕ L 60 της 28.2.2014, σ. 34, http://data.europa.eu/eli/dir/2014/17/oj).
[2] Άρθρο 428β του κανονισμού (ΕΕ) 2019/876 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 20ής Μαΐου 2019, για την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΕ) 575/2013 (ΕΕ L 150 της 7.6.2019, σ. 1, http://data.europa.eu/eli/reg/2019/876/oj).
[3] Άρθρο 6 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/61 της Επιτροπής, , της 10ης Οκτωβρίου 2014 , για τη συμπλήρωση του κανονισμού (ΕΕ) 575/2013 (ΕΕ L 11 της 17.1.2015, σ. 1, http://data.europa.eu/eli/reg/2019/61/oj).
[4] Άρθρο 84 και άρθρο 98 παράγραφος 5α της οδηγίας (ΕΕ) 2019/878 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 20ής Μαΐου 2019, για την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΕ) 36/2013 (ΕΕ L 150 της 7.6.2019, σ. 253, http://data.europa.eu/eli/reg/2019/878/oj).
[5] Κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμός (ΕΕ) 2024/856 της Επιτροπής, της 1ης Δεκεμβρίου 2023, για τη συμπλήρωση της οδηγίας 2013/36/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά ρυθμιστικά τεχνικά πρότυπα για τον καθορισμό των εποπτικών σεναρίων διαταραχών, των κοινών παραδοχών για την ανάπτυξη υποδειγμάτων και παραμέτρων και του τι συνιστά μεγάλη μείωση (ΕΕ L, 2024/856, 24.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/856/oj).
[6] Ανακοίνωση της Επιτροπής — Κατευθυντήριες γραμμές για την ερμηνεία και την εφαρμογή της οδηγίας 93/13/ΕΟΚ του Συμβουλίου, της 5ης Απριλίου 1993, σχετικά με τις καταχρηστικές ρήτρες των συμβάσεων που συνάπτονται με καταναλωτές [ΕΕ C 323 της 27.9.2019, σ. 4, COM(2019) 5325 final].
Τα εθνικά δικαστήρια έχουν παραπέμψει στο ΔΕΕ για την έκδοση προδικαστικής απόφασης αρκετές υποθέσεις που αφορούν καταχρηστικές ρήτρες σε ενυπόθηκα δάνεια σε συνάλλαγμα.
[7]Οδηγία (ΕΕ) 2020/1828 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 25ης Νοεμβρίου 2020, σχετικά με τις αντιπροσωπευτικές αγωγές για την προστασία των συλλογικών συμφερόντων των καταναλωτών και για την κατάργηση της οδηγίας 2009/22/ΕΚ (Κείμενο που παρουσιάζει ενδιαφέρον για τον ΕΟΧ), ΕΕ L 409 της 4.12.2020, σ. 1. Δείτε πληροφορίες φιλικές προς τον καταναλωτή σχετικά με την εν λόγω οδηγία στην ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής: https://commission.europa.eu/law/law-topic/consumer-protection-law/representative-actions-directive_el.
[8] Οι οδηγίες 2005/29/ΕΚ, 93/13/ΕΟΚ και 2014/17/ΕΕ εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της οδηγίας (ΕΕ) 2020/1828.






