Το «κράτος» έχει αρχίσει να συνειδητοποιεί ότι η προσέλκυση επενδύσεων και η επιχειρηματική ανάπτυξη γενικότερα «περνάει μέσα από την ψηφιοποίηση». Η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του Δημοσίου με τις οποίες ο πολίτης, ο επιχειρηματίας, ο επενδυτής έρχεται σε επαφή είναι ένα μείζονος σημασίας ζήτημα του οποίου η «ορμή» την οποία έχει δώσει το αρμόδιο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ουδόλως πρέπει να ανακοπεί καθώς διάγουμε επι της ουσίας προεκλογική περίοδο, αλλά τουναντίον να επιταχυνθεί έτι περεταίρω. Η δυσαρέσκεια του επιχειρείν για την γραφειοκρατία εδράζει στο γεγονός ότι στην διαδρομή των ετών κατασπαταλήθηκαν αμέτρητες ανθρωποώρες σε διαδικασίες που όλοι μας έχουμε βιώσει.
Ευτυχώς η κυβέρνηση έχει δρομολογήσει την ψηφιοποίηση και ένα πρώτο θετικό δείγμα όπως αυτό της έναρξης ατομικής επιχείρησης μέσω του gov.gr είναι γεγονός. Στην κυριολεξία με λίγα «κλικ» σε ένα πληκτρολόγιο υπολογιστή είναι σε λίγα λεπτά εφικτή η ολοκλήρωση της έναρξης για την οποία στο πρόσφατο παρελθόν θα έπρεπε ο ενδιαφερόμενος να αποταθεί σε μια σειρά υπηρεσιών, να συγκεντρώσει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και εν συνεχεία να τα καταθέσει για να ξεκινήσουν οι σχετικές διαδικασίες. Η διαφορά που κάνει την εξέλιξη είναι ότι στην περίπτωση αυτή, της έναρξης ατομικής επιχειρήσεις είναι ότι ο πολίτης, ο επιχειρηματίας δεν κάνει τον «κλητήρα» μεταφέροντας έγγραφα μεταξύ υπηρεσιών αλλά οι υπηρεσίες μέσω της ψηφιακής διασύνδεσης διακινούν για λογαριασμό του τα απαιτούμενα έγγραφα. Μην ξεχνάμε ότι δεν είναι ο πολίτης που φέρει το βάρος της απόδειξης ποια διαδικασία οφείλει να ακολουθήσει αλλά είναι η ίδια η διοίκηση. Η επιτελική διοίκηση η οποία οφείλει μεν να λειτουργήσει αλλά δεν μπορεί αν δεν είναι καταγεγραμμένες, σαφείς, διαφανείς, προσβάσιμες οι όποιες διαδικασίες. Ήταν οξύμωρες οι συζητήσεις περί της ανάπτυξης του one stop shop καθώς δεν είχε γίνει κατανοητή, για μία σειρά λόγους που δεν είναι του παρόντος να αναλυθούν αλλά οι πάντες γνωρίζουν, η σημασία της ηλεκτρονικής διασύνδεσης των υπουργείων και των υπηρεσιών όλων των βαθμών της αυτοδιοίκησης και της ηλεκτρονικής διαχείρισης μιας σειράς θεμάτων. Ο περίφημος «ΜΙΤΟΣ», όχι της Αριάδνης αλλά του αρμόδιου υπουργείου σήμερα υπόσχεται να δώσει ένα αποτελεσματικό κτύπημα στην γραφειοκρατία καθώς αυτήν τη στιγμή έχουν καταγραφεί 2.500 διαδικασίες, ενώ σε λίγους μήνες θα φτάσουν περίπου τις 5.000,υπολογίζοντας δε ότι το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ξεκίνησε με την καταγραφή 501 υπηρεσιών στο gov.gr, ενώ σήμερα έχουν φτάσει πάνω από 1.500. Σίγουρα η διαδικασία έναρξης μιας επιχείρησης από το πληκτρολόγιο του υπολογιστή είναι μία θετική εξέλιξη που χαροποιεί τον επιχειρηματικό κόσμο αλλά είναι σίγουρο ότι απομένει «πολύς δρόμος» μέχρι την ολική ψηφιοποίηση του κράτους αλλά και ακόμη και εκείνων των «μικρών ασήμαντων διαδικασιών» που ταλαιπωρούν τον πολίτη. Η ανάπτυξη μέσω της ψηφιοποίησης όπως προανέφερα πρέπει να επιταχυνθεί αν αναλογιστούμε ότι «ο χρόνος είναι χρήμα». Για την κυβέρνηση, για τον επιχειρηματικό κόσμο για τον απλό πολίτη από το 2020 έως σήμερα εξοικονομήθηκαν 1,2 δις ευρώ.