Υπέρ της ναυτιλιακής NGM συμφερόντων της οικογένειας Μουνδρέα έληξε μία δικαστική διαμάχη ύψους 37,5 εκατ. δολαρίων, καθώς δικαστής στο Ηνωμένο Βασίλειο δικαίωσε την ελληνική εταιρεία που βρέθηκε αντιμέτωπη με κορυφαίες ασφαλιστικές εταιρείες όπως οι Allianz, Axa και Generali.
Αν δεν υπάρξει ανατροπή της απόφασης στην έφεση, η ελληνική εταιρεία θα αποζημιωθεί για το capesize Win Win, χωρητικότητας 170,100 dwt και κατασκευής 2001, το οποίο ακινητοποιήθηκε στην Ινδονησία για 18 μήνες, πριν από πέντε χρόνια.
Παρά το γεγονός ότι οι ασφαλιστικές δεν αμφισβήτησαν το γεγονός ότι η ενέργεια του Ινδονησιακού Πολεμικού Ναυτικού να κατασχέσει το πλοίο συνιστούσε ολική απώλεια σύμφωνα με την ασφαλιστική σύμβαση της ναυτιλιακής, αρνήθηκαν να πληρώσουν ισχυριζόμενες αδικοπραγία εκ μέρους των διαχειριστών του πλοίου, αναφέρει το tradewinds.
Τα επιχειρήματα των ασφαλιστών δεν έπεισαν την δικαστή Τζούλια Ντίας, η οποία θεώρησε τις καταθέσεις των μαρτύρων των ασφαλιστικών εταιρειών «ασυνάρτητες», «παράλογες» ή «συγκεχυμένες».
Οι ασφαλιστές αρχικά ισχυρίστηκαν ότι ήταν λάθος της NGM που το Win Win αγκυροβόλησε εντός των ινδονησιακών υδάτων τον Φεβρουάριο του 2019, ωθώντας το ναυτικό της χώρας να επιβιβαστεί στο πλοίο και να το κατασχέσει επειδή σταμάτησε εκεί χωρίς άδεια.
Η δικαστής Ντίας δεν συμμερίστηκε αυτή την άποψη.
Έκρινε ότι η ενέργεια της Ινδονησίας εναντίον του πλοίου της NGM, καθώς και «μεγάλου αριθμού» άλλων πλοίων τον ίδιο μήνα, ήταν αιφνίδια, σε μια περιοχή που χρησιμοποιούνταν ευρέως εκείνη την περίοδο για αγκυροβόλιο, κοντά στα Στενά της Σιγκαπούρης.
Σύμφωνα με το tradewinds πολλά άλλα πλοία, πιθανόν 20, αντιμετώπισαν το ίδιο πρόβλημα εκείνη την περίοδο.
«Οι εφοπλιστές είναι λογικό να περίμεναν κάποια προειδοποίηση για την αλλαγή πολιτικής της ινδονησιακής κυβέρνησης… η άμεση σύλληψη και κράτηση ήταν επομένως απρόβλεπτη», αποφάνθηκε η Ντίας.
Στη συνέχεια, η δικαστής απέρριψε τον ισχυρισμό των ασφαλιστών ότι η κράτηση ήταν «παρόμοια» με «αντίστοιχες συλλήψεις, περιορισμούς ή κρατήσεις βάσει τελωνειακών ελέγχων ή περιπτώσεων καραντίνας», οι οποίοι δεν καλύπτονταν από την ασφάλεια.
Η Ντίας επικεντρώθηκε στη συνέχεια στον πιο περίπλοκο ισχυρισμό των ασφαλιστικών εταιρειών, ότι η NGM και ο πάροχος P&I της, η North of England, προχώρησαν σε μακράς διάρκειας συνομιλίες με το Ινδονησιακό Πολεμικό Ναυτικό για να επιλύσουν το ζήτημα εξωδικαστικά, παραμελώντας έτσι την υποχρέωσή τους να προχωρήσουν σε μήνυση και να ελαχιστοποιήσουν τυχόν απώλειες.
Υποστήριξαν ότι με τη συμμετοχή τους σε αυτές τις συνομιλίες και στη συνέχεια την αποχώρησή τους, οι ενάγοντες εξόργισαν τις ινδονησιακές αρχές και τις ώθησαν να κρατήσουν το πλοίο περισσότερο χρόνο.
Εύλογη επιλογή
Ωστόσο, η δικαστής και σε αυτή την περίπτωση τάχθηκε υπέρ της NGM και των συνεναγόντων FML Ship Management και Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος επισημαίνοντας ότι δεν ήταν παράλογο που εξέτασαν κάθε εύλογη επιλογή για να απελευθερώσουν το πλοίο.
Η NGM διέκοψε τις συνομιλίες στις 25 Μαρτίου, όταν κατέστη σαφές κατά την άποψη της εταιρείας και των συνεταίρων της, ότι οι ινδονησιακοί αξιωματούχοι ζητούσαν να τους δωροδοκήσουν για να επιλύσουν γρήγορα το ζήτημα.
«Αν με ρωτήσετε τη γνώμη μου για το αν πίστευα ότι είχα καλύτερη λύση από αυτή, η απάντησή μου είναι όχι, δεν είχα καλύτερη λύση», είπε στο δικαστήριο ο Γιώργος Μουνδρέας, επικεφαλής της NGM.
Το Win Win αποχώρησε από την Ινδονησία τον Αύγουστο του 2020, ενάμιση χρόνο μετά την επιβίβαση του ινδονησιακού ναυτικού σε αυτό. Όταν ο Ινδός πλοίαρχος του πλοίου τιμωρήθηκε με ποινή φυλάκισης επτά μηνών με αναστολή και πρόστιμο 7.000 δολαρίων, σύμφωνα με το tradewinds.
Η NGM πούλησε το πλοίο για scrap το καλοκαίρι του 2021.