Κυριακή , 28 Απρίλιος 2024
Home ΕΛΛΑΔΑ Πότε εκδικάζεται στο ΣτΕ η κοινή προσφυγή για την ακύρωση του Master-plan της Cosco/ΟΛΠ
ΕΛΛΑΔΑΠΕΙΡΑΙΑΣ

Πότε εκδικάζεται στο ΣτΕ η κοινή προσφυγή για την ακύρωση του Master-plan της Cosco/ΟΛΠ

Στο Συμβούλιο της Επικρατείας, στις 7 Φεβρουαρίου 2024 εκδικάζεται η κοινή προσφυγή του Παρατηρητηρίου Πειραϊκής με τον  Σύλλογο Εκτάκτων Αρχαιολόγων, τον Πολιτιστικό Σύλλογο Τερψη-χώρο Δραπετσώνας και 10 πολίτες  αιτούμενοι  την ακύρωση του προεδρικού διατάγματος για την έγκριση του  Master -plan της …Cosco/ΟΛΠ.

Στην προσφυγή με την κατάθεση τεκμηριωμένης πραγματογνωμοσύνης από τον ομότιμο καθηγητή του Πανεπιστημίου Πειραιά, Βασίλη Τσελέντη, αντικρούονται με επιστημονικά επιχειρήματα οι σχεδιαζόμενες λιμενικές , βιομηχανικές επεκτάσεις και εγκαταστάσεις  εις βάρος των παραλιμένιων Δήμων  από την Πειραϊκή μέχρι τη Σαλαμίνα.

 

Οι κύριοι άξονες της προσφυγής  αποδεικνύουν ότι :

Η Cosco/ΟΛΠ δεν έχει καταθέσει Ολοκληρωμένη Κυκλοφοριακή Μελέτη  για τον Πειραιά  καθώς η μελέτη που κατατέθηκε δεν ανταποκρίνεται ούτε  αναφέρεται σε δείκτες οι  οποίοι καθορίζουν  την κυκλοφοριακή ικανότητα του οδικού δικτύου  εντός του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Πειραιώς αλλά και των βασικών οδικών αρτηριών  από τον Λιμένα Πειραιώς  προς το κέντρο της Αθήνας, που αποτελεί και βάση της αυξημένης τουριστικής δραστηριότητας. Το γεγονός της μη εκτίμησης  του δικτύου μεταφοράς  και η μη συσχέτισή του  με τα αύξοντα κυκλοφοριακά φορτία αφήνει απολύτως ακάλυπτο τον κίνδυνο της κυκλοφοριακής συμφόρησης με εξαιρετικά  αρνητικές συσσωρευόμενες συνέπειες (αύξηση κυκλοφοριακής  ρύπανσης, χάσιμο πολλού χρόνου κατά την μετακίνηση,  πρόσθετοι ατμοσφαιρικοί ρύποι που δεν καταμετρώνται στην μελέτη της Cosco/ΟΛΠ και δεν συνυπολογίζονται, ηχορύπανση κλπ.).

Παρ όλο που οι ήδη αυξημένες τιμές ατμοσφαιρικών ρύπων υπερβαίνουν τα όρια που θέτει το σχετικό νομικό πλαίσιο, δεν υπάρχει εκτίμηση για τον τρόπο μείωσης τους  αλλά αντιθέτως προτείνονται νέες δραστηριότητες, νέες προσεγγίσεις πλοίων, επιπλέον κυκλοφοριακές επιβαρύνσεις και μεμονωμένες κυκλοφορικές παρεμβάσεις.  Το προσβαλλόμενο προεδρικό διάταγμα (Π.Δ.) ευελπιστεί σε νέες προσεγγίσεις πλοίων (προγραμματίζονται 1049 αφίξεις κρουαζιεροπλοίων για το τρέχον έτος  έναντι 750 το προηγούμενο ) ενώ προσφάτως η χώρα μας καταδικάστηκε από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο στις 16 Φεβρουαρίου 2023 (υπόθεση C-633/21) για υπέρβαση των οριακών τιμών οξειδίων του Αζώτου ΝΟ2 στον οικισμό Αθηνών (που περιλαμβάνει τον Πειραιά).

Η χωροθέτηση δεξαμενών τροφοδοσίας πλοίων με μεγάλες ποσότητες LNG σε επαφή με τον αστικό ιστό και περιοχές κατοικίας εγκυμονούν μεγάλους κινδύνους για την περιοχή. Η έλλειψη μελετών που υπολογίζουν την επικινδυνότητα του ανεφοδιασμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) από πλοίο σε πλοίο στην Ηετιώνεια Ακτή και από βυτιοφόρο σε πλοίο στην Ακτή Αγίου Νικολάου και Ακτή Τζελέπη, αποτελεί σοβαρή παρέλκυση από τη διεθνή πρακτική για την ασφαλή διαχείριση του επικίνδυνου αυτού καυσίμου.

 

Η έλλειψη ακτομηχανικής μελέτης για τις πιθανές επιπτώσεις από την  επέκταση των λιμενικών έργων στην ακτογραμμή, αποτελεί επίσης σοβαρή απειλή για την περιοχή. Η cosco/ΟΛΠ αγνοεί επιδεικτικά τα φαινόμενα διάβρωσης που ήδη υφίστανται κατά μήκος της ακτογραμμής και ενδέχεται να επιδεινωθούν στο μέλλον. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η ακτή Καλαμπάκα (όρμος Παλάσκα) η οποία ευρίσκεται 300 μέτρα από το σχεδιαζόμενο νέο προβλήτα της Πειραϊκής και απειλείται με διάβρωση ή πρόσχωση. Επίσης ο όρμος Αφροδίτης, 700 μέτρα από την σχεδιαζόμενη επέκταση, απειλείται με διάβρωση.

 

Η έλλειψη μέτρων προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή αποτελεί σοβαρή παραβίαση της κείμενης νομοθεσίας. Οι μελετητές της Cosco/ΟΛΠ αποφαίνονται ότι ο λιμένας του  Πειραιά στο σύνολό του, με όλες τις υφιστάμενες δραστηριότητες, δεν είναι ευάλωτος σε σημαντικούς κινδύνους από πιθανή Κλιματική Αλλαγή, ενώ  όταν αναφέρεται στους ανέμους που επικρατούν για την περιοχή  δηλώνει ότι «το έργο είναι εκτεθειμένο μόνο σε Δ και ΒΔ κύματα….». Σκοπίμως αγνοούν οι μελετητές της Cosco/ΟΛΠ τις καταστροφικές συνέπειες των νότιων ανέμων και των κυμάτων στην περιοχή εκθέτοντας έτσι τον Πειραιά σε πιθανές ζημιές που μπορεί να προκληθούν από ακραία φαινόμενα που προβλέπονται λόγω κλιματικής αλλαγής.

Η προσφυγή περιλαμβάνει πολλούς επιπλέον λόγους, πέραν των παραπάνω αναγραφομένων, που αφορούν επίσης τα μνημεία, την υπερδόμηση της λιμενικής ζώνης και την έλλειψη μελετών για την ασφάλεια των κατοίκων, θέματα που αναλύονται στην πραγματογνωμοσύνη που θα κατατεθεί.

Το Παρατηρητήριο Πειραϊκής προγραμματίζει επίσης μια σειρά ενημερωτικών παρουσιάσεων για τα θέματα αυτά.

Πηγή REPORTAZNET https://www.facebook.com/groups/107857675921743

Related Articles

Our Ocean: Η επίσκεψη του προέδρου του Παλάου στην Ελλάδα επιβεβαιώνει τη στήριξή του στο Palau International Ship Registry 

Our Ocean: Η επίσκεψη του προέδρου του Παλάου στην Ελλάδα επιβεβαιώνει τη...

Συνάντηση Κ. Κατσαφάδου με τον Πρόεδρου του ΣΕΕΝ κ. Δ. Θεοδωράτου

Προκλήσεις και ακτοπλοϊκή κίνηση Οι προκλήσεις της ακτοπλοΐας, η πράσινη μετάβαση, η...

SPIRIT SUPPLIES: Τα μυστικά για το καλύτερο τσουρέκι!

Χρησιμοποιήστε φρέσκο αγελαδινό βούτυρο καλής ποιότητας. Επιλέξτε αλεύρι με μεγάλη περιεκτικότητα πρωτεΐνης,...