Σάββατο , 27 Απρίλιος 2024
Home ΝΑΥΤΙΛΙΑ Το ICS χαιρετίζει την πρόοδο στον ΙΜΟ για μηδενικές εκπομπές
ΝΑΥΤΙΛΙΑΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το ICS χαιρετίζει την πρόοδο στον ΙΜΟ για μηδενικές εκπομπές

Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο σε ανακοίνωση που εξέδωσε πρόσφατα χαιρετίζει την πρόοδο που σημειώθηκε κατά τη διάρκεια των εντατικών διαπραγματεύσεων για την επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών από την ναυτιλία και την υποστήριξη που έλαβαν περίπου 60 κράτη μέλη για ένα σύστημα κατ’ αποκοπή συνεισφοράς ανά τόνο αερίων του θερμοκηπίου.

Σκοπός του συστήματος που προτάθηκε από το διεθνές ναυτιλιακό επιμελητήριο είναι να μειωθεί το κόστος και να δοθούν κίνητρα για ταχύτερη υιοθετήσει πράσινων ναυτιλιακών καυσίμων αλλά επίσης και να παρασχεθούν δισεκατομμύρια δολάρια για την στήριξη της προσπάθειας που καταβάλλει η ναυτιλιακή βιομηχανία προκειμένου να μειωθούν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στις αναπτυσσόμενες χώρες.

Το διεθνές ναυτιλιακό επιμελητήριο θα επιδιώξει να αντιμετωπίσει αυτές τις ανησυχίες με όλες τις κυβερνήσεις πριν από τον επόμενο γύρο διαπραγματεύσεων του διεθνούς ναυτιλιακού οργανισμού το Σεπτέμβριο, με σκοπό να συμβάλλει στην διασφάλιση ότι το απαραίτητο ρυθμιστικό πλαίσιο μπορεί να εγκριθεί το επόμενο έτος για παγκόσμια εφαρμογή ως το 2027.

Μερικά από τα αποτελέσματα της συνάντησης αποτελούν την έγκριση της καθοδήγησης σχετικά με την διαχείριση του έρματος στα πλοία, η δειγματοληψία μαζούτ για συμμόρφωση με την MARPOL, η σύσταση ομάδας αλληλογραφίας για την δέσμευση και αποθήκευση διοξείδιο του άνθρακα και των πλοίων, η έγκριση του σχεδίου σχετικά με τα συστήματα περιορισμού της ισχύος του άξονα της μηχανής καθώς επίσης και η συμφωνία για την πρόοδο των συζητήσεων με την γραμματεία της σύμβασης της βασιλείας.

φωτογραφία: Εμμανουέλ Γκριμάλντι

Statement from the International Chamber of Shipping (ICS) following the conclusion of the IMO Marine Environment Protection Committee (MEPC81) Meeting

22 March 2024

We welcome the progress made during these intensive negotiations to achieve net zero emissions from shipping, and the support received from around 60 Member States for a flat rate contribution system per tonne of GHG. The purpose of the proposed system, put forward by the International Chamber of Shipping (ICS), is to reduce the cost gap and incentivise the accelerated uptake of green marine fuels, as well as providing billions of dollars to support the maritime GHG reduction efforts of developing countries. 

We have gained a better understanding of the concerns of those governments who still have questions about our proposed feebate mechanism. ICS will seek to address these concerns with all governments before the next round of IMO negotiations in September, to help ensure that the necessary regulatory framework can be adopted next year, for global implementation by 2027.

ICS is also delighted to see the following positive outcomes from the meeting, and are proud to have contributed to these:

  • Adoption of the Interim guidance on the application of the Ballast Water Management Convention to ships operating in challenging water quality conditions.
  • Approval of the guidelines for the sampling of fuel oil for determination of compliance with MARPOL.
  • Establishment of the correspondence group on onboard carbon capture and storage.
  • Adoption of draft amendments to the 2021 Guidelines on the overridable shaft/engine power limitation systems.
  • Agreement to progress discussions with the Basel Convention Secretariat to establish the Hong Kong convention as the pre-eminent international convention on ship recycling.

As a co-sponsor, ICS was disappointed to see that the proposed resolution clarifying the current status of the Carbon Intensity Indicator (CII) rating system did not receive sufficient support from Member states. However, we were heartened to see wide acknowledgement of the need to address the irregularities that have emerged.  This heightened awareness is a positive outcome for the ongoing CII review as it is vital we have a workable system to ensure the industry reduces emissions. ICS trusts that all delegations can work towards an improved CII system that incentivises correct behaviours and fully aligns with the objectives of the 2023 IMO GHG Strategy.

 

Related Articles

Η Thenamaris Ships Management Inc. συμμετέχει στην ημέρα καριέρας ΔΥΠΑ

Thenamaris Ships Management Inc. We are thrilled to announce our participation as...

CARELL SA: What is the process of the emergency ship repairs at sea?

FAQ Friday: In urgent repair scenarios, our swift action minimizes downtime and...

ΑΝΤΩΝΗΣ ΒΕΝΙΕΡΗΣ: Εκ νέου πρόεδρος της Διεθνούς Ναυτικής Ενώσεως εν Ελλάδι

Ανακοίνωση Τύπου της Διεθνούς Ναυτικής Ενώσεως εν Ελλάδι Αξιότιμες Κυρίες και αξιότιμοι...